UppdateraVardenhetAnstalld

Med E-hälsomyndighetens tjänst UppdateraVardenhetAnstalld, uppdaterar apotekspersonal eller farmaceut en befintlig anställd i personallistan på vård-och omsorgsenheten. Den anställdes giltighetstid kan förändras eller så kan anställd avregistreras.    


1. Uppdatera vårdenhet anställd

Farmaceut eller apotekspersonal som uppdaterar eller avregistrerar en anställd ska ha gjort en säker identifiering av verksamhetsansvarig eller dennes ombud. 

Blankett, Vård- och omsorgsenhet Anställdas behörigheter för apoteksärenden (ehalsomyndigheten.se), ska ha fyllts i korrekt och lämnats till registrerande apotek. 

2. Arbetsflöde UppdateraVardenhetAnstalld

Figur 1 - Farmaceut eller apotekspersonal anropar tjänsten UppdateraVardenhetAnstalld för att uppdatera informationen om en anställd vid vård- och omsorgsenheten. 

3. Specifikt om tjänsteanropet UppdateraVardenhetAnstalld

Uppgifterna om anställd på vård- och omsorgsenhet kan uppdateras på två sätt:

1) Den anställde kan avregistreras ur vårdenhetsregistret 

2) Giltighetstiden för den anställdes behörighet att använda fullmakter utställda till vård- och omsorgsenheten kan uppdateras.  En avregistrerad anställd kan åter få behörighet genom att uppdatera giltighetstiden och ta bort markering för avregistrering.

Uppgifterna om en anställd finns lagrad i vårdenhetsregistret i 15 månader efter avregistrering, därefter tas informationen bort. Om den anställde får skyddade personuppgifter avregistreras den anställde i en automatisk registervård och uppgifterna tas bort från registret efter tre månader. 

Tjänsten UppdateraVardenhetAnstalld finns specificeradFunktionsspecifikation FOLK.


Versionshistorik

Version

Datum

Kommentar

1.0 2021-11-27 Ny handbok vård- och apotekstjänster
1.1 2022-06-16 Uppdaterat länkar till funktionsspecifikation och blankett