RegistreraVardenhetAnstalld
Med E-hälsomyndighetens tjänst RegistreraVardenhetAnstalld, registrerar apotekspersonal eller farmaceut en ny anställd till personallistan på vård- och omsorgsenheten som får behörighet att använda enhetens fullmakter.
1. Registrera vårdenhet Anställd
För att en anställd på en vård- och omsorgsenhet ska kunna använda registrerade fullmakter utställda till vård- och omsorgsenheten måste hen finnas registrerad i vårdenhetsregistret.
Farmaceut eller apotekspersonal som registrerar anställd vid vård- och omsorgsenhet ska ha gjort en säker identifiering av verksamhetsansvarig eller dess ombud.
Blankett, Vård- och omsorgsenhet Anställdas behörigheter för apoteksärenden (ehalsomyndigheten.se), ska ha fyllts i korrekt och lämnats till registrerande apotek.
2. Arbetsflöde RegistreraVardenhetAnstalld
Figur 1- Farmaceut eller apotekspersonal anropar RegistreraVardenhetAnstalld för att registrera en ny anställd på en befintlig vård- och omsorgsenhet.
3. Specifikt om tjänsteanropet RegistreraVardenhetAnstalld
Den vård- och omsorgsenhet som den anställde ska tillhöra måste sedan tidigare finnas registrerad i vårdenhetsregistret.
Tjänsten RegistreraVardenhetAnstalld finns specificerad i Funktionsspecifikation FOLK.
Versionshistorik
Version |
Datum |
Release |
Kommentar |
---|---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 | 21.0 | Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2022-06-16 | 21.3 | Uppdaterat länk till blankett och Funktionsspecifikation |