I E-hälsomyndighetens tjänst för att hämta information om fullmakter, HamtaFullmakt, kan apotekspersonal eller farmaceut hämta information om vilka fullmakter som finns för kunden. Apotekspersonal anger om kunden vill få information om alla sina fullmakter alternativt endast fullmakter där kunden antingen är fullmaktsgivare eller ombud. Fullmakter där vård- och omsorgsenheten är ombud kan också hämtas.
1. Hämta fullmakt
I E-hälsomyndighetens tjänst för att hämta information om fullmakter, HamtaFullmakt, kan en kund begära att få information om vilka fullmakter som finns för kunden. Kundens alla fullmakter kan hämtas, alternativt hämtas fullmakter där kunden antingen är fullmaktsgivare eller ombud. I tjänsten finns det möjlighet att ange om endast information om aktiva respektive avslutade fullmakter ska hämtas. Vård- och omsorgsenheten kan också hämta fullmaktär enheten är ombud.
När ytterligare anroska göras med åtkomsttyp vårdnadshavare ska resursen Vårdnadshavare användar mer detaljer och krav vid implementation se TA08 Kontrollera vårdnadshavare.
ombudet är en privatperson ska en kontroll av ombudets samtycke till personuppgiftsbehandlingen göras. Saknas samtycke ska det inhämtas och registreras, därefter kan fullmakten användas.
2.
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
Figur 1. Farmaceut eller apotekspersonal anropar tjänsten HamtaFullmakt för att hämta information om fullmakt.
3. Specifikt om tjänsteanropet HamtaFullmakt
Vid anrop av tjänsten anges kundens personnummer. Man anger även om kunden vill få information om alla sina fullmakter alternativt endast fullmakter . Det finns även möjlighet att ange om man endast vill få information om aktiva respektive avslutade fullmakter. Om kunden är vårdnadshavare till den , ska även vårdnadshavarens personnummer anges.
När ytterligare anrop ska göras med åtkomsttyp vårdnadshavare ska resursen Vårdnadshavare användaör mer detaljer och krav vid implementation se TA08 Kontrollera vårdnadshavare.
Tjänsten hämtar information om vilka fullmakter som finns registrerade för kund enligt önskat urval. För ombud hämtas personnummer och namn eller om ombud är vård- och omsorgsenhet dess identitet och information om enheten. För fullmaktsgivare hämtas personnummer och namn.
Tjänsten returnerar information om ombudets samtycke finns eller behöver inhämtas. Det finns två sätt att se om ombudets samtycke finns, om datum för ombudets samtycke finns eller om flaggan Samtycke ok svarar Ja.
Utöver detta fås även datum och apoteksinformation för registrering av fullmakt, eventuellt datum och apoteksinformation för avslut av fullmakt, giltighetsdatum för fullmakten samt personnummer för den person som lämnat in fullmaktsblankett. Om fullmaktsgivaren är under 18 år hämtas även personnummer och namn för vårdnadshavare via tjänsten. Vid sökning på får vårdnadshavare visas, däremot får det inte visas vilka barn en vårdnadshavare har. Barn till vårdnadshavare returneras heller inte via tjänsten.
Fullmakt skapad av rollen privatperson inväntar ombudets samtycke i högst sju kalenderdagar (inlämningsdagen räknas som dag 1). Fullmakt om ombudet inte samtycker till personuppgiftsbehandlingen inom sju dagar. Det går därför inte att hämta en raderad fullmakt efter dag sju.
Tjänsten HamtaFullmakt finns specificerad i Funktionsspecifikation FOLK.
Versionshistorik
Version |
Datum |
Kommentar |
1.0 |
2021-11-27 |
Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 |
2023-08-24 |
Nytt svar i tjänsten, en flagga för Samtycke Ok |