Reservlösning

Här beskrivs krav och tekniska förutsättningar för fördröjd sändning av vissa typer av anrop.





1. Inledning

Vid otillgänglighet från ett anslutande system till Nationella läkemedelslistan (planerad eller oplanerad) kan inga anrop göras, vilket får påverkan på förskrivningsprocessen. För att minska denna påverkan finns möjlighet att ge användare i anslutande system möjlighet att förbereda en förskrivning för senare sändning via reservlösning. Om användaren väljer att använda reservlösning (genom ett aktivt val) kan förskrivning förberedas och användaren är då klar. Anslutande system håller förskrivningen i en kö ("kölagt") och skickar förskrivningen då förbindelse är återupprättad. Återkoppling till användare om hur anrop gick sker i efterhand. Användarens säkerhetsintyg används även i reservlösning och Nationella läkemedelslistan kommer då tillämpa utökad giltighetstid för dessa intyg. Användande av reservlösning är inte obligatorisk. Detta dokument beskriver krav och tekniska förutsättningar för denna typ av anrop.

2. Omfattning

Reservlösning omfattar anrop enligt:

  • TA 10 – Skapa förskrivning – Vård
    • Delfunktion 1, variant 1.1 – Skapa förskrivning för patient utan aktivt dosunderlag
    • Delfunktion 1, variant 1.2 – Skapa förskrivning för patient med aktivt dosunderlag (dospatient) – Enbart förskrivning av helförpackning.
    • Delfunktion 2, variant 2.1 – Skapa förskrivning för patient med födelsedatum

För att tillämpa TA 10 Skapa förskrivning via reservlösningen krävs det att anropande system har tillgång till en egen funktion för att generera doseringsanvisning i enlighet med TA 21 Doseringsanvisning eller har möjlighet att skapa doseringsinstruktion och administreringsinstruktion utifrån fritext enligt krav 55:1:1.5 i TA 55 Generera doseringsanvisning.

3. Kriterier för användning

3.1. Krav som gäller under normal drift

Då integration mellan anslutande system och Nationella läkemedelslistan fungerar normalt och inga kända kommunikationsproblem finns anges detta som "normaldrift" (se även kommunikationsavbrottsläge i nästa stycke).

Krav-ID: RL 1

Om anslutande system är i normaldrift måste alltid anropsförsök göras för funktion som omfattas av reservlösning (se kapitel Omfattning) enligt normalt anropsflöde, innan användaren ges möjlighet att nyttja reservlösning.

Krav-ID: RL 2

Systemet får försättas i kommunikationsavbrottsläge då konstaterat generellt kommunikationsproblem råder för en betydande användargrupp (samtliga användare eller stora delar av användarna), alternativt under service-fönster för E-hälsomyndighetens tjänster.

3.2. Krav som gäller under kommunikationsavbrottsläge

Under vissa omständigheter får anslutande system försättas i ett läge (i detta dokument angivet som "kommunikationsavbrottläge") där anropsförsök mot Nationella läkemedelslistan inte sker, utan användare istället presenteras med information om att kommunikationsavbrott råder.

Att försätta systemet i kommunikationsavbrottsläge är tillåtet om det under en period råder otillgänglighet mot Nationella läkemedelslistan och anrop inte kommer att lyckas för en betydande användargrupp (samtliga användare eller stora delar av användarna) exempelvis på grund av service-fönster för E-hälsomyndighetens tjänster eller på grund av ett konstaterat kommunikationsproblem (i kedjan anslutande system – Nationella läkemedelslistan).

Krav-ID: RL 3

När möjlighet till kommunikation med Nationella läkemedelslistan återfås, ska anslutande system snarast tas ur kommunikationsavbrottläge och återgå till normaldrift.

Krav-ID: RL 4

Om anslutande system är försatt i kommunikationsavbrottläge får relevanta användare som använder funktion som omfattas av reservlösning (se kapitel Omfattning) direkt ges möjlighet att använda reservlösning utan att först göra anropsförsök enligt RL 1.

4. Presentationskrav och funktionella krav

För generella presentationskrav se Generella presentationskrav för anslutande aktör och system.

Krav-ID: RL 5

Förskrivaren ska ges möjlighet att ta ett aktivt beslut i användargränssnittet i anslutande system att i det enskilda fallet använda reservlösning för att skapa en förskrivning för en patient. Ett sådant beslut tas efter att en riskbedömning gjorts med avseende på osäkert utfall och fördröjning av återkoppling på anrop.

Förskrivaren ska vid användning av reservlösning i det enskilda fallet informeras i användargränssnittet i anslutande system att återkoppling om anropet kan dröja och hur återkoppling kommer att ske.

Krav-ID: RL 6

Återkoppling om registrering av förskrivning lyckats eller om det uppstått något fel ska presenteras eller göras tillgänglig på annat sätt för användaren (exempelvis genom en transaktionslogg) snarast efter att transaktionen har behandlats i Nationella läkemedelslistan.

Återkopplingen kan gälla:

  • Att transaktionen lyckas
  • Att transaktionen har lyckats med varningar
  • Applikationsfel med information om varför transaktionen misslyckats
  • Systemfel som innebär att transaktionen misslyckas

Krav-ID: RL 7

Det ska vara möjligt för användaren att i användargränssnittet i anslutande system återkalla ett anrop som kö-lagts med reservlösningen.

5. Tekniska krav

5.1. Hantering av kölagda anrop efter period av otillgänglighet

Krav-ID: RL 8

Efter en period av otillgänglighet kan ett större antal anrop vara aktuella för sändning via reservlösning. För att säkerställa att dessa anrop kan behandlas jämte ordinarie trafik ställs krav på att köladga anrop skickas seriellt där svar från ett anrop inväntas innan nästa anrop görs.

5.2. Användande av anropstyp i meddelandehuvud

Krav-ID: RL 9

Då anrop via reservlösning görs ska parameter för anropstyp anges i meddelandehuvud med värde DELAYED. Detta för att indikera att anrop via reservlösning avses.

5.3. Användande av anrops-id i meddelandehuvud

Då anrop via reservlösning görs ska anrops-id hanteras enlig krav TK 8 (Krav på anropsresultat och felhantering).

5.4. Säkerhetsintygets giltighetstid

För anrop som görs via reservlösning kommer utökad giltighetstid för användarens säkerhetsintyg (både SAML2 och OAuth2) tillämpas. Den utökade giltighetstiden är indelad i tre nivåer.

5.4.1. Nivå 1– Generell utökning av giltighetstid

Den generella utökningen av giltighetstid gör att intyg accepteras upp till 24 timmar, räknat från startpunkt för intygets giltighetstid. Denna utökning gäller alltid och för samtliga anrop som görs i enlighet med de krav för användande av reservlösning som beskrivs ovan.

5.4.2. Nivå 2 – Utökning av giltighetstid vid planerad aktivitet

Vid specifika händelser, exempelvis vid längre servicefönster, finns möjlighet att utöka giltighetstiden ytterligare. Denna utökning tillämpas efter behov och efter beslut på E-hälsomyndigheten. Denna utökning gäller under tiden för dessa specifika händelser och för samtliga anrop som görs i enlighet med de krav för användande av reservlösning som beskrivs ovan.

5.4.3. Nivå 3 – Utökning av giltighetstid för specifik aktör

Utökning av giltighetstiden kan ske för en specifik aktör. Denna utökning tillämpas efter behov och efter beslut på E-hälsomyndigheten.

Versionshistorik

VersionDatumKommentar
1.02021-11-27Ny handbok vård- och apotekstjänster