Övergripande krav


Den här sidan beskriver krav som är på en övergripande nivå och som behövs för att uppfylla syftet med Nationella läkemedelslistan. Dessa krav är inte kopplade till någon enskild tillämpningsanvisning. 







1. Övergripande krav för vård


Krav-id

Beskrivning av krav

Kommentar/Motivering

OK 1

För den som bedriver verksamhet inom hälso- och sjukvården och har ett system som hanterar förskrivning av läkemedel eller andra varor gäller att detta system ska vara godkänt och anslutet till E‑hälsomyndighetens tjänster för direktåtkomst till Nationella läkemedelslistan.

Anslutningen ska ske senast 1 december 2025.



Lagkrav

Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista 9 kap. Krav på hälso- och sjukvården och öppenvårdsapotek

1 § Den som bedriver verksamhet inom hälso- och sjukvården som innefattar ordination och förskrivning av läkemedel eller andra varor ska

1. ha ett elektroniskt system som gör det möjligt att få direktåtkomst till uppgifter i den nationella läkemedelslistan, och

2. vid en elektronisk förskrivning lämna de uppgifter till den nationella läkemedelslistan som anges i 3 kap. 8 §.

Prop. 2017/18:223 s. 181

För aktörer som bedriver verksamhet inom hälso- och sjukvården där ordination och förskrivning av läkemedel eller andra varor ingår (inklusive tandvården) ska användning av den nationella läkemedelslistan inte vara frivillig. Anledningen till regeringens ställningstagande är dels att det inte finns ett alternativt sätt att dela information om förskrivningar mellan vården och öppenvårdsapotek, dels att den som kommer att få direktåtkomst till uppgifter i registret alltid ska kunna lita på att informationen är fullständig och korrekt.

s. 182

Målet om ett fullständigt och korrekt registerinnehåll förutsätter att all hälso- och sjukvårdspersonal som genom elektronisk förskrivning registrerar uppgifter om läkemedel eller andra varor i den nationella läkemedelslistan ska ha en anslutning som möjliggör både registrering och direktåtkomst till registret. Anslutningen ska vara godkänd av E-hälsomyndigheten och bl.a. möta krav som ställs på formatet för överföring av uppgifter, som kommer att vara annorlunda än dagens överföringsformat.

En förutsättning för att uppnå potentialen med den nationella läkemedelslistan, inklusive effektivisering av arbetsmoment för den som använder registret, är att det elektroniska vårdsystem som berörd hälso- och sjukvårdspersonal arbetar i ska vara integrerat med registret.

OK 2

Alla elektroniska förskrivningar för läkemedel samt andra varor som ska hämtas ut på apotek ska registreras i Nationella läkemedelslistan.

Se lagkrav under OK1.

OK 3

Behörig personal inom hälso- och sjukvården får endast ges direktåtkomst till Nationella läkemedelslistan för ändamålen

  • åstadkommande av en säker ordination av läkemedel och andra varor för en patient
  • beredande av vård eller behandling av en patient
  • komplettering av patientjournal.

Lagkrav

Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista 3 kap Ändamål med personuppgiftsbehandlingen 4§.


För information om ändamål, se Ändamål, åtkomsttyper, resurser och behörigheter.

OK 4

Anslutande system ska ha funktionalitet för att hantera samtliga åtkomsttyper för de ändamål som gäller för vården i Nationella läkemedelslistan*

Lagkrav

Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista.


För information om ändamål, se Ändamål, åtkomsttyper, resurser och behörigheter.

*För verksamhetsflöde läsåtkomst vård är det, för system som enbart hanterar dospatienter, tillåtet att enbart implementera åtkomsttyperna ”Åtkomst till dospatients uppgifter” och ”Utan krav på samtycke”

OK 5

Anslutande system ska möjliggöra att användaren tar del av senaste versionen av patientens förskrivningar i Nationella läkemedelslistan när en förskrivning skapas.

Patientsäkerhet.

Åstadkommande av en säker ordination av läkemedel och andra varor för en patient.

OK 6

Anslutande system ska möjliggöra att användaren utgår från den senaste versionen av en befintlig förskrivning från Nationella läkemedelslistan när följande förändringar ska göras:

  • uppdatera förskrivning
  • ersätta förskrivning
  • förnya förskrivning
  • avsluta
  • makulera.

Patientsäkerhet

När en förskrivning uppdateras är det den uppdaterade versionen som är aktuell. När en förskrivning förnyas eller ersätts avslutas den tidigare förskrivningen. Förskrivningen utgör sedan historik i en så kallad förskrivningskedja. Användning av dessa funktioner gör att förskrivningarna i Nationella läkemedelslistan avspeglar patientens aktuella behandling.

OK 7

I system där användaren skapar eller hanterar förskrivningar (uppdaterar, förnyar, ersätter, makulerar och avslutar) ska även möjligheten att hämta och visa upp information från Nationella läkemedelslistan finnas i systemet.

Patientsäkerhet

När en förändring av en förskrivning ska göras är det viktigt att utgå från aktuell version av förskrivningen. För att åstadkomma detta behöver samtliga dessa funktioner finnas i samma system.

OK 8

I de system som hanterar både ordinationer och förskrivningar ska det på ordinationen framgå att det finns en förskrivning kopplad till ordinationen. Som minimum ska systemet kunna uppmärksamma användaren på att ordinationer som har sitt ursprung i det egna systemet/installationen av systemet har förskrivningar kopplade till sig.

Syftet med kravet är att systemet ska hjälpa användaren att hålla Nationella läkemedelslistan uppdaterad med korrekt information. Detta möjliggörs genom att användaren uppmärksammas på att vid en ordinationsförändring så kan eventuell förskrivning behöva uppdateras eller ersättas.

OK 9

Vid kravställning av funktion för ändamålet att komplettera patientjournalen med information från Nationella läkemedelslistan ska det som står i förarbetet till NLL (prop. 2017/18:223, s. 95) beaktas: 

”Det ska vara möjligt att föra över uppgifter till en patientjournal under förutsättning att uppgifterna har bidragit till ett ställningstagande om att vidta eller inte vidta en hälso- och sjukvårdsåtgärd som ett led i patientens vård eller behandling.”

Det innebär att användaren ska ha en möjlighet att bestämma vilken information som ska journalföras. Ett system får därför inte automatiskt spara ned allting i patientjournalen eller endast ha valet att spara allt eller inget.

Prop. 2017/18:223, s. 95

OK 10

E-hälsomyndighetens releaser (till exempel 17.1.15 och 21.0) i de olika versionspaketen (i detta fall 17.1 respektive 21) innehåller en fullständig uppsättning av tjänster. Anslutande system kan inte använda tjänster från olika versionspaket utan anslutning sker till ett versionspaket i taget.

Interoperabilitet


OK 11

Anslutande system måste ansluta till alla Nationella läkemedelslistans tjänster som är obligatoriska för det verksamhetsflöde som systemet ska stödja (exempel på verksamhetsflöde är ”Förskrivning, patient med dossamtycke (dospatient)”.

Interoperabilitet

Patientsäkerhet

Vilka krav som gäller för respektive verksamhetsflöde finns specificerat på sidan Sammanställning av krav.

OK 12

När förskrivningar skapas eller förändras från en vårdenhet som är ansluten till katalogtjänst HSA ska HSA-id för vårdenhet användas för att ange identitet på arbetsplats.

För vårdenheter som är anslutna till HSA ska HSA-id användas för spårbarhet och åtkomstkontroll.




OK 13

Anslutande system ska hantera förskrivningar till patienter med dossamtycke på ett av följande tre sätt:

  1. Endast implementera visning av förskrivningar till patient med dossamtycke. Anslutande system ska kunna hämta och visa upp information från Nationella läkemedelslistan för alla patienter med personnummer oavsett om dossamtycke finns eller inte.
  2. Implementera förskrivning av helförpackning till patienter med dossamtycke. Det är tillåtet att endast implementera förskrivning av helförpackning till patient med dossamtycke. Alla obligatoriska krav som är tillämpbara vid förskrivning av helförpackning i verksamhetsflöde "Förskrivning, patient med dossamtycke (dospatient)" ska uppfyllas för dessa förskrivningar. Se sidan Sammanställning av krav. Förskrivningar som avser dosdispenserade läkemedel får inte skapas eller hanteras med denna implementation. Det är inte heller tillåtet att utgå från en förskrivning som avser dosdispenserat läkemedel och ersätta denna med en förskrivning som avser helförpackning, eller att skapa en parallell förskrivning som utgår från en förskrivning med dosdispenserat läkemedel.
  3. Implementera full dos-funktionalitet, dvs. att kunna förskriva både helförpackade och dosdispenserade läkemedel till patient med dossamtycke. Att implementera funktionalitet för förskrivning av dosdispenserade läkemedel är frivilligt. För system som väljer att implementera sådan funktionalitet krävs full dos-integration. Detta innebär att alla obligatoriska krav på sidan Sammanställning av krav för verksamhetsflöde "Förskrivning, patient med dossamtycke (dospatient)" ska uppfyllas. Dessutom krävs integration mot befintliga tjänster för SOL (Sortiment- och leveransinformation för dos).

Det är inte obligatoriskt för vårdsystem att implementera funktionalitet för förskrivning till patienter med dossamtycke. Det innebär att man även fortsättningsvis kan hantera dessa förskrivningar i system som innehåller funktionalitet för att hantera dospatienters förskrivningar. Rekommendationen är dock att implementera denna funktionalitet för att underlätta arbetet med dessa patienters förskrivningar.

Även om anslutande system inte implementerar funktionalitet för att skapa och ändra förskrivningar för patienter med dossamtycke måste systemet kunna hämta och visa upp förskrivningar för alla patienter med personnummer. Detta av patientsäkerhetsskäl.

Det är möjligt att endast implementera förskrivning av helförpackning till patient med dossamtycke. Integration mot SOL är inte obligatorisk vid en sådan implementation, men rekommenderas. Orsaken till detta är att det då blir möjligt att se om det finns aktuella beställningar och meddelanden för den förskrivning man ska hantera, vilket är särskilt intressant när förskrivningar ska avslutas.




OK 26

Alla anslutande vårdsystem ska ha funktionalitet för att hantera förskrivningar av läkemedel (inklusive extempore- och licensläkemedel) och teknisk sprit.

Det är valfritt att implementera stöd för förskrivning av livsmedelsanvisning (livsmedel till barn under 16 år) och hjälpmedelskort (förbrukningsartiklar). Om funktionalitet för att skapa förskrivningar av livsmedelsanvisning och hjälpmedelskort implementeras är det obligatoriskt att även implementera funktionalitet för att hämta och visa sådana förskrivningar.

För system som inte implementerar funktionalitet för att skapa förskrivningar av livsmedelsanvisning (livsmedel till barn under 16 år) och hjälpmedelskort (förbrukningsartiklar) är det valfritt att implementera funktionalitet för att hämta och visa sådana förskrivningar.

Nationella läkemedelslistan får innehålla information om patientens förskrivna och uthämtade läkemedel och andra varor som ska lämnas ut på apotek (förbrukningsartiklar, teknisk sprit och livsmedel till barn under 16 år).

Vid förskrivning av livsmedel till barn under 16 år används livsmedelsanvisning och vid förskrivning av förbrukningsartiklar används hjälpmedelskort. Till skillnad mot läkemedel finns inte krav på elektronisk förskrivning som huvudregel för dessa varor. Det finns vårdsystem som används i verksamheter som inte hanterar förskrivning av livsmedel till barn under 16 år eller förbrukningsartiklar som ska lämnas ut via apotek, därför är det inte obligatoriskt att införa sådan funktionalitet vid anslutning till Nationella läkemedelslistan.

2. Övergripande krav för apotek


Krav-id

Beskrivning av krav

Kommentar/Motivering

OK 14

Den som har tillstånd att bedriva öppenvårdsapotek ska ha ett elektroniskt system som är godkänt och anslutet till E‑hälsomyndighetens tjänster för direktåtkomst till Nationella läkemedelslistan.

Anslutningen ska ske senast 1 december 2025.

Lagkrav

Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista:

9 kap. Krav på hälso- och sjukvården och öppenvårdsapotek

2 §   De krav som ställs på att den som har tillstånd att bedriva öppenvårdsapotek ska ha ett elektroniskt system som gör det möjligt att få direktåtkomst till uppgifter hos E-hälsomyndigheten och vid expediering av en förskrivning lämna vissa uppgifter till E-hälsomyndigheten anges i 2 kap. 6 § 5 och 6 lagen (2009:366) om handel med läkemedel.

2 kap. 6 § 5 och 6 lagen (2009:366) om handel med läkemedel:

5. vid expediering av en förskrivning lämna de uppgifter som anges i 3 kap. 8 § lagen (2018:1212) om nationell läkemedelslista till E-hälsomyndigheten,6. ha ett elektroniskt system som gör det möjligt att få direktåtkomst till uppgifter hos E-hälsomyndigheten,

OK 15

Alla förskrivningar ska registreras i Nationella läkemedelslistan.

Recept som är förskrivna på receptblankett ska registreras i Nationella läkemedelslistan innan de expedieras.

Vissa undantagsfall från ovanstående krav finns beskrivna i föreskriften.

Föreskriftskrav (HSLF-FS 2019:32).

Det kommer inte längre att vara valfritt för patienten att ha elektroniska recept. Syftet är att så mycket information som möjligt om en patients förskrivna och uthämtade läkemedel ska finnas samlad i Nationella läkemedelslistan.


OK 16

Behörig apotekspersonal får endast ges direktåtkomst till Nationella läkemedelslistan för ändamålen

  • registrering av uppgifter om förskrivna läkemedel och andra varor som ska expedieras på öppenvårdsapotek
  • registrering av uppgifter för tillämpning av bestämmelserna om läkemedelsförmåner vid köp av läkemedel, med mera
  • registrering av uppgifter om en fullmakt
  • expediering av läkemedel och andra varor som förskrivits
  • underlättande av en patients läkemedelsanvändning.

Lagkrav

Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista 3 kap. Ändamål med personuppgiftsbehandlingen 2§ och 3§

OK 17

Anslutande system ska ha funktionalitet för att hantera samtliga åtkomsttyper för de ändamål som gäller för apotek i Nationella läkemedelslistan.

Lagkrav

Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista.


För information om ändamål, se Ändamål, åtkomsttyper, resurser och behörigheter.

OK 18

Anslutande system ska möjliggöra att användaren tar del av senaste versionen av patientens förskrivningar i Nationella läkemedelslistan när förskrivningar ska hanteras.

Patientsäkerhet

OK 19

Anslutande system ska möjliggöra att användaren utgår från den senaste versionen av en befintlig förskrivning i Nationella läkemedelslistan när följande förändringar ska göras:

  • uppdatera förskrivning
  • ersätt förskrivning
  • förnya förskrivning
  • avsluta
  • makulera.

Patientsäkerhet

När en förskrivning uppdateras är det den uppdaterade versionen som är aktuell. När en förskrivning förnyas eller ersätts avslutas den tidigare förskrivningen. Förskrivningen utgör sedan historik i en så kallad förskrivningskedja. Användning av dessa funktioner gör att förskrivningarna i Nationella läkemedelslistan avspeglar patientens aktuella behandling.

OK 20

Anslutande system måste ansluta till alla Nationella läkemedelslistans tjänster som är obligatoriska för det verksamhetsflöde som systemet ska stödja (exempel på verksamhetsflöde är ”Expediering, patient utan dossamtycke”).

Interoperabilitet

Patientsäkerhet

Vilka krav som gäller för respektive verksamhetsflöde finns specificerat på sidan Sammanställning av krav.

OK 27

E-hälsomyndighetens releaser (till exempel 17.1.15 och 21.0) i de olika versionspaketen (i detta fall 17.1 respektive 21) innehåller en fullständig uppsättning av tjänster. Anslutande system kan inte använda tjänster från olika versionspaket utan anslutning sker till ett versionspaket i taget.

Interoperabilitet



3. Övergripande krav för E-handel till privatperson (apotek)

För apotek som bedriver e-handel till privatperson ska, utöver krav OK14-OK20 ovan, även kraven i nedanstående tabell uppfyllas.

Krav-id

Beskrivning av krav

Kommentar/Motivering

OK 21

Öppenvårdsapotek som bedriver e-handel ska ha ett elektroniskt system som är godkänt och anslutet till E‑hälsomyndighetens tjänster för direktåtkomst till Nationella läkemedelslistan.

Anslutningen ska ske senast 1 december 2025.

Lagkrav

Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista:

9 kap. Krav på hälso- och sjukvården och öppenvårdsapotek

2 §   De krav som ställs på att den som har tillstånd att bedriva öppenvårdsapotek ska ha ett elektroniskt system som gör det möjligt att få direktåtkomst till uppgifter hos E-hälsomyndigheten och vid expediering av en förskrivning lämna vissa uppgifter till E-hälsomyndigheten anges i 2 kap. 6 § 5 och 6 lagen (2009:366) om handel med läkemedel.

2 kap. 6 § 5 och 6 lagen (2009:366) om handel med läkemedel:

5. vid expediering av en förskrivning lämna de uppgifter som anges i 3 kap. 8 § lagen (2018:1212) om nationell läkemedelslista till E-hälsomyndigheten,6. ha ett elektroniskt system som gör det möjligt att få direktåtkomst till uppgifter hos E-hälsomyndigheten,

OK 22

Anslutande system ska ge behörig privatperson direktåtkomst till Nationella läkemedelslistan enligt följande:

Patienten får ha direktåtkomst till uppgifter om sig själv. Direktåtkomst får även ges till en annan fysisk person som patienten utsett genom en fullmakt som finns registrerad i den nationella läkemedelslistan. Direktåtkomst får även ges till patientens vårdnadshavare.

Lagkrav

Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista 5 kap. 6§:

Patienten får ha direktåtkomst till uppgifter om sig själv. Direktåtkomst får även ges till en annan fysisk person som patienten utsett genom en fullmakt som finns registrerad i den nationella läkemedelslistan.

OK 24

E-hälsomyndighetens releaser (till exempel 17.1.15 och 21.0) i de olika versionspaketen (i detta fall 17.1 respektive 21) innehåller en fullständig uppsättning av tjänster. Anslutande system kan inte använda tjänster från olika versionspaket utan anslutning sker till ett versionspaket i taget.

Interoperabilitet


OK 25

Anslutande system måste ansluta till alla Nationella läkemedelslistans tjänster som är obligatoriska för verksamhetsflöde E-handel privatperson, apotek.


Interoperabilitet

Patientsäkerhet

Vilka krav som gäller för respektive verksamhetsflöde finns specificerat på sidan Sammanställning av krav.



Versionshistorik

Version

Datum

Kommentar

1.02021-11-27Ny handbok vård- och apotekstjänster
1.12022-03-30
  • OK3 och OK16 är förtydligade så att det framgår att det endast är dessa ändamål som är giltiga.
  • OK10, OK24 och OK27 (hade tidigare felaktigt kravnummer OK19) är förtydligade avseende releaser och versionspaket.
1.22022-11-10Krav OK13 förtydligat avseende punkt 2.
1.32023-05-04

Förtydligat OK9 samt OK26. 

Språkliga rättningar.

1.42023-11-09Förtydligat OK8
1.52024-02-22Förtydligat OK4