TA 20 – Uppdatera dostillhörighet – Apotek

Denna tillämpningsanvisning beskriver hur expedierande personal på dosapotek kan ange vilken dosproducent som ska ansvara för patientens produktion av dospåsar.





1. Verksamhetsbeskrivning

Syftet med denna tillämpningsanvisning är att beskriva hur expedierande personal på dosapotek kan ange vilken dosproducent som ska ansvara för patientens produktion av dospåsar.

När en patient registreras som ny patient med dossamtycke (dospatient) behöver en dostillhörighet sättas för patienten. Dostillhörigheten anger vilken dosproducent som ska ansvara för produktion av dospåsar. Om en patient flyttar kan dostillhörigheten behöva ändras. 

För att uppdatera dostillhörighet krävs förutom anslutning till Nationella läkemedelslistan även anslutning till tjänster i Sortiment- och leveransinformation för dospatienter (SOL).

1.1. Behörighetsroller

Följande behörighetsroller berörs av denna tillämpningsanvisning:

  • Farmaceut på apotek

  • Icke-legitimerad apotekspersonal.

En definition av behörighetsrollerna finns på sidan Roller.

1.2. Termer och definitioner

En beskrivning av samtliga termer som används i denna tillämpningsanvisning går att hitta på sidan Termer och begrepp i handboken.

1.3. Resurser 

I tabell 1 nedan listas de informationsresurser, FHIR-Resurser och FHIR-Profiler som ska användas för denna tillämpningsanvisning.

Se Generell beskrivning av FHIR för en mer generell beskrivning av FHIR-Resurser och FHIR-Profiler i Nationella läkemedelslistan.

Tabell 1. Resurser

Informationsresurs

FHIR-Resurs

FHIR-Profil

Händelse

Provenance

NLLProvenance

Specialiserad profil

NLLProvenanceBasicMultiDoseDispensingBasis

Dosunderlag

Basic

NLLMultiDoseDispensingBasis

Patient

Patient

NLLPatient

Personal

Practitioner

NLLPractitioner

2. Delfunktion och varianter av tillämpningsanvisningen

2.1. Förkrav

Innan delfunktion kan tillämpas måste följande krav vara uppfyllda:

  • Patienten är registrerad som dospatient (dossamtycke och dosunderlag är registrerade) enligt TA16 – Registrera dospatient

  • Patienten har, i SOL, kopplats till en dosmottagare.

  • Anropande system har hämtat senaste versionen av det dosunderlag som ska uppdateras enligt TA 35 – Hämta dosunderlag

2.2. Delfunktion 1 – Uppdatera dostillhörighet

Variant 1.1 Uppdatera dostillhörighet för dospatient

Krav-ID: 20:1:1.1

Beskrivning av tillämpning

En användare anger en ny dostillhörighet för en dospatient.

2.3. Efterfrågad information 

Meddelandehuvud

Information  i meddelandehuvudet ska för denna tillämpningsanvisning anges enligt regler i tillämpningsmönster 2.3 Skapa eller uppdatera resurser som beskrivs i  Informationsspecifikation – meddelandehuvud.

Informationsresurs Dosunderlag

Tabell 2. Attribut  Informationsresurs Dosunderlag

Term

Villkor

Kommentar

Dosunderlags-id

Sätts automatiskt


Dosunderlagsversion

Sätts automatiskt enligt R003


Patientreferens

Får inte ändras


Resurstyp Dosunderlag

Ska alltid vara till "multidosedispbasis" för dosunderlag


Senaste statusändring

Sätts automatiskt enligt R003


Dosunderlagsstatus

Sätts automatiskt enligt R003


Dosproducent

Obligatorisk Valideras enligt R001


Akut förändring

Får inte anges


Informationsresurs Händelse

En händelse måste alltid innehålla information om den som utför händelsen. I de fall en händelse utförs på uppdrag av någon annan ska information om uppdragsgivare anges.

Informationen hanteras i profilen händelse och ska refereras i meddelandehuvud X-Provenance, se Informationsspecifikation – meddelandehuvud

Tabell 3. Attribut  informationsresurs Händelse

Term 

Villkor

Kommentar

Händelse-id

Sätts automatiskt enligt Auto33


Händelsetidpunkt

Sätts automatiskt enligt Auto07


Händelsetyp

Obligatorisk, "Uppdatera dostillhörighet" måste anges


Händelseorsak

Valfri. Giltigt värde är "OTH".


Beskrivning händelseorsak

Måste anges om händelseorsak "OTH" är angiven. Tillåtna tecken kontrolleras enligt FK004.


Resursreferenser

Får inte anges. Sätts automatiskt enligt VR105.


Utförare

Se informationsresurs Personal

Apotekspersonal som utför flytten

Uppdragsgivare

Får inte anges 


Informationsresurs Personal 

Referens till informationsresurs Personal finns på Händelse, se informationsresurs ovan. Här beskrivs reglerna för informationen på möjliga förekomster när en ny dostillhörighet för en dospatient anges.

Tabell 4. Attribut  informationsresurs personal - Utförare

Term

Villkor händelse

Kommentar

Personal

Utförare

(Farmaceut på apotek, Icke-legitimerad apotekspersonal)


Yrkeskod

Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller Utökad yrkeskod enligt VR144

Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034

Valideras mot  Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033


Utökad yrkeskod

Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller Utökad yrkeskod enligt VR144

Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034

Valideras mot  Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033


Legitimationskod

Obligatorisk för Farmaceut på apotek, enligt VR033, om ingen legitimationskod angivits kompletteras Legitimationskoden enligt VR041

Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034

Valideras mot Legitimationsregistret(FORS) enligt  VR033

Anges inte för Icke-legitimerad apotekspersonal

Individuell förskrivarkod

Får inte anges


Gruppförskrivarkod

Får inte anges


Användar-id

Obligatoriskt


Förnamn

Obligatoriskt


Efternamn

Obligatoriskt


Telefon

Alla uppgifter om arbetsplatsen och dess kontaktuppgifter för apotek hämtas från Expeditionsställeregistret vid läsning utifrån angiven GLN-kod på arbetsplatsen, de får därför inte anges.


Telefonnummer

Får inte anges


Rangordning

Får inte anges


Tillgänglig för patient

Får inte anges


Telefonnummer tillhör

Får inte anges


Arbetsplats



Arbetsplatstyp

Obligatorisk

"Apotek" ska anges. Valideras enligt VR110.


Arbetsplats-id

Obligatoriskt

Angiven GLN-kod valideras mot intyget VR039 och mot Expeditionsställeregistret VR025



Arbetsplats-id typ

Obligatorisk

Ska vara GLN-kod för apotek


Arbetsplatsnamn

Får inte anges


Adressuppgift

Alla uppgifter om arbetsplatsen och dess kontaktuppgifter för apotek hämtas från Expeditionsställeregistret vid läsning utifrån angiven GLN-kod på arbetsplatsen, de får därför inte anges.


Adresstyp

Får inte anges


Adress

Får inte anges


Postnummer

Får inte anges


Postort

Får inte anges


Landskod

Får inte anges


3. Regler och kontroller

3.1. Generella verksamhetsregler

Validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för som tillämpas på flera ställen finns beskrivna i Generella verksamhetsregler.

Tabell 5. Generella verksamhetsregler

Regel-id

Regelnamn

VR025

Validering av anropande apotek mot Expeditionsställeregistret

VR033

Validering av legitimation mot Legitimationsregistret

VR034

Validering av händelsens utförare mot intyget

VR039

Validering av anropande apotek mot intyget

VR041

Komplettera legitimationskod från Legitimationsregistret utifrån personnummer i intyget

VR105

Referens till de resurser som påverkats av händelsen

VR107

Uppdragsgivare inte tillåten

VR110

Kontrollera arbetsplatstyp på Arbetsplats

VR144

Yrkeskod eller utökad yrkeskod måste anges

3.2. Automatiska kompletteringar 

Automatisk komplettering innebär att E-hälsomyndigheten tillför information för vissa attribut vid vissa tillfällen. En detaljerad beskrivning av alla automatiska kompletteringar finns i Automatiska kompletteringar.

Tabell 6. Automatiska kompletteringar

Regel-id

Regelnamn

Auto06

Versionsnummer för patients läkemedelslista genereras

Auto07

Komplettering av tidpunkt för händelse

3.3. Specifika verksamhetsregler 

Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för. 

Tabell 7. specifika verksamhetsregler

Regel-id

Regelnamn

Beskrivning av regel 

Felkod och felmeddelande

R001

Validering av ny dosproducent

Kontroll att den nya dosproducenten finns i Expeditionsställeregistret och att den är en giltig dosproducent (huvudorgtypkod = DX och/eller orgtyp DOS = true.)

2-25-219 Ny dosproducent är ej giltig.

R002

Validering av dosunderlagsstatus

Angiven dospatient måste ha ett aktivt dosunderlag (dosunderlagsstatus = "Godkänt" eller "Ej godkänt") för att dostillhörigheten ska kunna uppdateras.

2-25-220 Patienten är ej en aktiv dospatient

R003

Uppdatering av dosunderlag

Dostillhörigheten för angiven dospatient sätts om till den angivna nya dosproducenten. Om dosunderlagsstatus = "Godkänt" sätts den om till "Ej godkänt". Dosunderlagets version räknas då upp med +1 och Senaste tidpunkt för ändring uppdateras då också. Om dosunderlagets status redan är "Ej godkänt" så sker ingen förändring av statusen.

N/A

3.4. AFF-kontroller och kontrollsamlingar

Ingen kontrollsamling körs för denna tillämpningsanvisning.

3.5. Presentationskrav

Inga specifika presentationskrav finns för denna tillämpningsanvisning.


Versionshistorik

Version

Datum

Kommentar

1.02021-11-27Ny handbok vård- och apotekstjänster
1.12022-03-30 

Uppdaterat vad som gäller för Händelseorsak och Beskrivning händelseorsak

Lagt till attributet "Resurstyp Dosunderlag"

1.22022-11-10

Förbättring dokumentation:

  • I kapitel 3.3 Specifika verksamhetsregler, lagt till kolumn för felkod och felmeddelande
  • I kapitel 2.3 Efterfrågad information uppdaterat information om meddelandehuvud

1.32024-02-22

Förbättringar dokumentation:

  • Under Informationsresurs personal, förtydligat hantering av legitimationskod, yrkeskod och utökad yrkeskod i tabell 4.