TA 20 – Uppdatera dostillhörighet – Apotek
Denna tillämpningsanvisning beskriver hur expedierande personal på dosapotek kan ange vilken dosproducent som ska ansvara för patientens produktion av dospåsar.
1. Verksamhetsbeskrivning
Syftet med denna tillämpningsanvisning är att beskriva hur expedierande personal på dosapotek kan ange vilken dosproducent som ska ansvara för patientens produktion av dospåsar.
När en patient registreras som ny patient med dossamtycke (dospatient) behöver en dostillhörighet sättas för patienten. Dostillhörigheten anger vilken dosproducent som ska ansvara för produktion av dospåsar. Om en patient flyttar kan dostillhörigheten behöva ändras.
För att uppdatera dostillhörighet krävs förutom anslutning till Nationella läkemedelslistan även anslutning till tjänster i Sortiment- och leveransinformation för dospatienter (SOL).
1.1. Behörighetsroller
Följande behörighetsroller berörs av denna tillämpningsanvisning:
-
Farmaceut på apotek
-
Icke-legitimerad apotekspersonal.
En definition av behörighetsrollerna finns på sidan Roller.
1.2. Termer och definitioner
En beskrivning av samtliga termer som används i denna tillämpningsanvisning går att hitta på sidan Termer och begrepp i handboken.
1.3. Resurser
I tabell 1 nedan listas de informationsresurser, FHIR-Resurser och FHIR-Profiler som ska användas för denna tillämpningsanvisning.
Se Generell beskrivning av FHIR för en mer generell beskrivning av FHIR-Resurser och FHIR-Profiler i Nationella läkemedelslistan.
Tabell 1. Resurser
Informationsresurs |
FHIR-Resurs |
FHIR-Profil |
---|---|---|
Händelse |
Provenance |
NLLProvenance Specialiserad profil NLLProvenanceBasicMultiDoseDispensingBasis |
Dosunderlag |
Basic |
|
Patient |
Patient |
NLLPatient |
Personal |
Practitioner |
NLLPractitioner |
2. Delfunktion och varianter av tillämpningsanvisningen
2.1. Förkrav
Innan delfunktion kan tillämpas måste följande krav vara uppfyllda:
-
Patienten är registrerad som dospatient (dossamtycke och dosunderlag är registrerade) enligt TA16 – Registrera dospatient
-
Patienten har, i SOL, kopplats till en dosmottagare.
-
Anropande system har hämtat senaste versionen av det dosunderlag som ska uppdateras enligt TA 35 – Hämta dosunderlag
2.2. Delfunktion 1 – Uppdatera dostillhörighet
2.2.1. Variant 1.1 Uppdatera dostillhörighet för dospatient
Krav-ID: 20:1:1.1
Beskrivning av tillämpning
En användare anger en ny dostillhörighet för en dospatient.
2.3. Efterfrågad information
2.3.1. Meddelandehuvud
Information i meddelandehuvudet ska för denna tillämpningsanvisning anges enligt regler i tillämpningsmönster 2.3 Skapa eller uppdatera resurser som beskrivs i Informationsspecifikation – meddelandehuvud.
2.3.2. Informationsresurs Dosunderlag
Tabell 2. Attribut Informationsresurs Dosunderlag
Term |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Dosunderlags-id |
Sätts automatiskt |
|
Dosunderlagsversion |
Sätts automatiskt enligt R003 |
|
Patientreferens |
Får inte ändras |
|
Resurstyp Dosunderlag |
Ska alltid vara till "multidosedispbasis" för dosunderlag |
|
Senaste statusändring |
Sätts automatiskt enligt R003 |
|
Dosunderlagsstatus |
Sätts automatiskt enligt R003 |
|
Dosproducent |
Obligatorisk Valideras enligt R001 |
|
Akut förändring |
Får inte anges |
Informationsresurs Händelse
En händelse måste alltid innehålla information om den som utför händelsen. I de fall en händelse utförs på uppdrag av någon annan ska information om uppdragsgivare anges.
Informationen hanteras i profilen händelse och ska refereras i meddelandehuvud X-Provenance, se Informationsspecifikation – meddelandehuvud.
Tabell 3. Attribut informationsresurs Händelse
Term |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Händelse-id |
Sätts automatiskt enligt Auto33 |
|
Händelsetidpunkt |
Sätts automatiskt enligt Auto07 |
|
Händelsetyp |
Obligatorisk, "Uppdatera dostillhörighet" måste anges |
|
Händelseorsak |
Valfri. Giltigt värde är "OTH". |
Valfri innebär att användaren styr utifrån behoven när attributet ska nyttjas. Det är dock ett obligatoriskt attribut i det anropande systemet. |
Beskrivning händelseorsak |
Måste anges om händelseorsak "OTH" är angiven. Tillåtna tecken kontrolleras enligt FK004. |
|
Resursreferenser |
Får inte anges. Sätts automatiskt enligt VR105. |
|
Utförare |
Se informationsresurs Personal |
Apotekspersonal som utför flytten |
Uppdragsgivare |
Får inte anges |
Informationsresurs Personal
Referens till informationsresurs Personal finns på Händelse, se informationsresurs ovan. Här beskrivs reglerna för informationen på möjliga förekomster när en ny dostillhörighet för en dospatient anges.
Tabell 4. Attribut informationsresurs personal - Utförare
Term |
Villkor händelse |
Kommentar |
Personal |
Utförare (Farmaceut på apotek, Icke-legitimerad apotekspersonal) |
|
Yrkeskod |
Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller Utökad yrkeskod enligt VR144 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034 Valideras mot Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033 |
|
Utökad yrkeskod |
Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller Utökad yrkeskod enligt VR144 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034 Valideras mot Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033 |
|
Legitimationskod |
Obligatorisk för Farmaceut på apotek, enligt VR033, om ingen legitimationskod angivits kompletteras Legitimationskoden enligt VR041 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034. Valideras mot Legitimationsregistret(FORS) enligt VR033 |
Anges inte för icke-legitimerad apotekspersonal eller farmaceut med förordnande. |
Individuell förskrivarkod |
Får inte anges |
|
Gruppförskrivarkod |
Får inte anges |
|
Användar-id |
Obligatoriskt |
|
Förnamn |
Obligatoriskt |
|
Efternamn |
Obligatoriskt |
|
Telefon |
Alla uppgifter om arbetsplatsen och dess kontaktuppgifter för apotek hämtas från Expeditionsställeregistret vid läsning utifrån angiven GLN-kod på arbetsplatsen, de får därför inte anges. |
|
Telefonnummer |
Får inte anges |
|
Rangordning |
Får inte anges |
|
Tillgänglig för patient |
Får inte anges |
|
Telefonnummer tillhör |
Får inte anges |
|
Arbetsplats |
||
Arbetsplatstyp |
Obligatorisk "Apotek" ska anges. Valideras enligt VR110. |
|
Arbetsplats-id |
Obligatoriskt Angiven GLN-kod valideras mot intyget VR039 och mot Expeditionsställeregistret VR025 |
|
Arbetsplats-id typ |
Obligatorisk Ska vara GLN-kod för apotek |
|
Arbetsplatsnamn |
Får inte anges |
|
Adressuppgift |
Alla uppgifter om arbetsplatsen och dess kontaktuppgifter för apotek hämtas från Expeditionsställeregistret vid läsning utifrån angiven GLN-kod på arbetsplatsen, de får därför inte anges. |
|
Adresstyp |
Får inte anges |
|
Adress |
Får inte anges |
|
Postnummer |
Får inte anges |
|
Postort |
Får inte anges |
|
Landskod |
Får inte anges |
|
3. Regler och kontroller
3.1. Generella verksamhetsregler
Validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för som tillämpas på flera ställen finns beskrivna i Generella verksamhetsregler.
Tabell 5. Generella verksamhetsregler
Regel-id |
Regelnamn |
---|---|
VR025 |
Validering av anropande apotek mot Expeditionsställeregistret |
VR033 |
Validering av legitimation mot Legitimationsregistret |
VR034 |
Validering av händelsens utförare mot intyget |
VR039 |
Validering av anropande apotek mot intyget |
VR041 |
Komplettera legitimationskod från Legitimationsregistret utifrån personnummer i intyget |
VR105 |
Referens till de resurser som påverkats av händelsen |
VR107 |
Uppdragsgivare inte tillåten |
VR110 |
Kontrollera arbetsplatstyp på Arbetsplats |
VR144 |
Yrkeskod eller utökad yrkeskod måste anges |
3.2. Automatiska kompletteringar
Automatisk komplettering innebär att E-hälsomyndigheten tillför information för vissa attribut vid vissa tillfällen. En detaljerad beskrivning av alla automatiska kompletteringar finns i Automatiska kompletteringar.
Tabell 6. Automatiska kompletteringar
Regel-id |
Regelnamn |
---|---|
Auto06 |
Versionsnummer för patients läkemedelslista genereras |
Auto07 |
Komplettering av tidpunkt för händelse |
3.3. Specifika verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för.
Tabell 7. specifika verksamhetsregler
Regel-id |
Regelnamn |
Beskrivning av regel |
Felkod och felmeddelande |
---|---|---|---|
R001 |
Validering av ny dosproducent |
Kontroll att den nya dosproducenten finns i Expeditionsställeregistret och att den är en giltig dosproducent (huvudorgtypkod = DX och/eller orgtyp DOS = true.) |
2-25-219 Ny dosproducent är ej giltig. |
R002 |
Validering av dosunderlagsstatus |
Angiven dospatient måste ha ett aktivt dosunderlag (dosunderlagsstatus = "Godkänt" eller "Ej godkänt") för att dostillhörigheten ska kunna uppdateras. |
2-25-220 Patienten är ej en aktiv dospatient |
R003 |
Uppdatering av dosunderlag |
Dostillhörigheten för angiven dospatient sätts om till den angivna nya dosproducenten. Om dosunderlagsstatus = "Godkänt" sätts den om till "Ej godkänt". Dosunderlagets version räknas då upp med +1 och Senaste tidpunkt för ändring uppdateras då också. Om dosunderlagets status redan är "Ej godkänt" så sker ingen förändring av statusen. |
N/A |
3.4. AFF-kontroller och kontrollsamlingar
Ingen kontrollsamling körs för denna tillämpningsanvisning.
3.5. Presentationskrav
Inga specifika presentationskrav finns för denna tillämpningsanvisning.
Versionshistorik
Version |
Datum |
Release |
Kommentar |
---|---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 | 21.0 | Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2022-03-30 |
21.1 |
Uppdaterat vad som gäller för Händelseorsak och Beskrivning händelseorsak Lagt till attributet "Resurstyp Dosunderlag" |
1.2 | 2022-11-10 |
21.4 |
Förbättring dokumentation:
|
1.3 | 2024-02-22 |
21.8 |
Förbättringar dokumentation:
|
1.4 | 2024-05-06 |
21.9 |
Tillägg av "farmaceut med förordnande" under kommentar för Legitimationskod. |
1.5 | 2024-08-26 | 21.10 |
|