TA 42 – Skapa utdrag – Uthämtade läkemedel
Denna tillämpningsanvisning beskriver hur man kan skapa ett utdrag, det vill säga skapa en pappersutskrift, för uthämtade läkemedel.
1. Verksamhetsbeskrivning
Syftet med denna tillämpningsanvisning är att beskriva hur man kan skapa ett utdrag, det vill säga en pappersutskrift, för uthämtade läkemedel. Utskriften används för att få en samlad bild av en patients alla uthämtade läkemedel.
Expedierande personal på apotek eller personal på E-hälsomyndigheten kan på patientens eller vårdnadshavarens begäran generera en utskrift innehållande patientens uthämtade läkemedel. Detta omfattar även minderåriga patienter i åldern 13–17 år.
En privatperson kan generera samma utskrift via webbtjänster, till exempel via Läkemedelskollen som tillhandahålls av E-hälsomyndigheten.
1.1. Behörighetsroller
Följande behörighetsroller berörs av denna tillämpningsanvisning:
- Farmaceut på apotek
- Icke-legitimerad apotekspersonal
- Privatperson
En definition av behörighetsrollerna finns på sidan Roller.
1.2. Termer och definitioner
En beskrivning av samtliga termer som används i denna tillämpningsanvisning går att hitta på sidan Termer och begrepp i Handboken.
Ändamål, åtkomsttyper, resurser och behörigheter innehåller en beskrivning av giltiga kombinationer av ändamål, åtkomsttyp, resurs och behörighetsroll.
1.3. Resurser
I tabell 1 nedan listas de informationsresurser, FHIR-resurser och FHIR-profiler som berörs i denna tillämpningsanvisning.
Se Generell beskrivning av FHIR för en mer generell beskrivning av FHIR-resurser och FHIR-profiler i Nationella läkemedelslistan.
Tabell 1
Informationsresurs |
FHIR-Resurs |
FHIR-Profil |
---|---|---|
Patient | Patient |
NLLPatient |
Vårdnadshavare | RelatedPerson | NLLRelatedPerson |
2. Delfunktion och varianter av tillämpningsanvisningen
Tillämpningsanvisningen föregås av att en person med behörig roll begär en utskrift av en patients uthämtade läkemedel från Nationella läkemedelslistan
- Behörig användare anger vilken patient som utskriften avser, i vissa fall även patientens ombud, samt vilket ändamål och vilken åtkomsttyp som åberopas.
- Validering av anropet sker enligt angivna valideringsregler.
- Systemet genererar och returnerar en utskrift.
2.1. Förkrav
Innan delfunktioner i denna tillämpningsanvisning kan tillämpas måste följande krav vara uppfyllda:
- Patientreferens har hämtats enligt TA 05 – Hämta patientinformation.
- Vid behov har referens till vårdnadshavare hämtats enligt TA 08 – Kontrollera vårdnadshavare.
2.2. Delfunktion 1 – Skapa utdrag för uthämtade läkemedel
2.2.1. Variant 1.1 Skapa utdrag för uthämtade läkemedel
Krav-ID: 42:1:1.1
2.2.1.1. Beskrivning
Expedierande apotekspersonal eller privatperson via webbtjänst hämtar en utskrift över en patients uthämtade läkemedel med hjälp av en patientreferens.
- Vårdnadshavare till en specifik patient vill få information om patientens uthämtade läkemedel. Vårdnadshavaren begär ett utdrag av uthämtade läkemedel från apotekspersonal på ett fysiskt apotek.
- En privatperson vill få information om sina uthämtade läkemedel. Personen begär ett utdrag av sina uthämtade läkemedel från apotekspersonal på ett fysiskt apotek.
- Privatperson vill få information om sina uthämtade läkemedel och begär utdrag via en webbtjänst.
- Vårdnadshavare till en specifik patient under 13 år vill få information om patientens uthämtade läkemedel och begär utdrag via en webbtjänst.
Berörd resurs: Patient
Returnerad resurs: Utdrag (PDF)
3. Hanterad information
3.1. FHIR-Operation
FHIR-operation $print-dispenses ska används. Beskrivning av attribut och information om hur anrop utförs beskrivs i informationsspecifikation Skapa utdrag uthämtade läkemedel - $print-dispenses.
Tabell 2 - Attribut indata skapa utdrag uthämtade läkemedel
Term | Villkor |
---|---|
Patient-id | Obligatoriskt |
Från och med-datum |
Valfritt att implementera funktionalitet för detta datum. Om datumet inte anges blir defaultvärdet 15 månader bakåt från dagens datum. |
Till och med-datum | Valfritt att implementera funktionalitet för detta datum. Om datumet inte anges blir defaultvärdet dagens datum. |
3.2. Meddelandehuvud
Information i meddelandehuvudet ska för denna tillämpningsanvisning anges enligt regler tillämpningsmönster i 2.2.2. Hämta med säkerhetsintyg med åtkomsttyp och ändamål i Informationsspecifikation – meddelandehuvud.
3.3. Returnerad information
Utdata från FHIR-operationen $print-dispenses returneras. Utdata attribut i operationen beskrivs i informationsspecifikation Skapa utdrag uthämtade läkemedel - $print-dispenses.
Tabell 3 - Attribut utdata skapa utdrag uthämtade läkemedel
Term |
Kommentar |
---|---|
|
Returneras vid lyckat anrop |
3.4. Filtreringsregler
Filtreringsreglerna beskriver vilken information E-Hälsomyndigheten filtrerar bort vid hämtning av information från Nationella läkemedelslistan. Alla filtreringsregler finns beskrivna på sidan Filtreringsregler.
Tabell 4 - Filtreringsregler
Filtreringsregel-id |
Regelnamn |
---|---|
FIL008 | Filtrering för åtkomsttyp "Åtkomst till egna uppgifter" |
FIL009 | Filtrering för åtkomsttyp "Vårdnadshavare" |
4. Regler och kontroller
4.1. Generella verksamhetsregler
Inga generella verksamhetsregler finns för denna tillämpningsanvisning.
4.2. Automatiska kompletteringar
Inga automatiska kompletteringar finns för denna tillämpningsanvisning.
4.3. Specifika verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för.
Tabell 5 - Specifika verksamhetsregler
Regel-id |
Rubrik |
Beskrivning av regel |
Anmärkning |
Felkod och felmeddelande |
---|---|---|---|---|
R001 |
Visning av gjorda uttag max 15 månader tillbaka | Uttag som är gjorda max 15 månader sedan visas på utskriften. Äldre uttag visas inte. | N/A | |
R002 |
Sortering av listan | Listan sorteras enligt fallande ordning, dvs med senaste uttag först. | N/A | |
R003 | Endast uttag för läkemedel visas på utskriften | Endast uttag med uttagen artikel som avser läkemedel ska visas i utskriften. Hjälpmedel och livsmedel ska inte visas på utskriften. | I Uttag Pappersrecept får endast uttag med varor klassade som läkemedel enligt VARA registreras, denna regel behöver bara hanteras för uttag kopplade till en elektronisk förskrivning. | N/A |
R004 | Visning av uttagstyper |
Alla registrerade uttag ska visas. Både vanliga och efterregistrerade uttag. Om uttaget är krediterat ska det visas med överstruken text. |
Om uttaget är backat ska det inte visas. Uttagsrader med expeditionstyp "korrigerat" ska inte visas. |
N/A |
R005 | Visning av Doseringsanvisning |
Doseringsanvisning (Behandlingsändamål, doseringsinstruktion, administreringsinstruktion, annan instruktion) på uttaget för uthämtade läkemedel. Detta ska visas om det finns en unik doseringsanvisning för uttaget, annars ska doseringsanvisning från den version av förskrivningen som uttaget gjordes på visas. För krediterade uttag visas doseringsanvisning från det expedierade uttaget som har krediterats om det expedierade uttaget har en unik doseringsanvisning. |
N/A |
4.4. AFF-kontroller och kontrollsamlingar
Ingen kontrollsamling körs för denna tillämpningsanvisning.
5. Presentationskrav
Inga specifika presentationskrav finns för denna tillämpningsanvisning.
6. Exempel av utskriften
Det finns exempel på hur utskriften kan se ut på sidan Utskrifter och läsanvisningar.
Versionshistorik
Version |
Datum |
Kommentar |
---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 | Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2022-03-30 | Uppdaterat R005 |
1.2 | 2022-11-10 |
Förbättringar dokumentation
|
1.3 | 2023-11-09 |
Lagt till inparametrar Från och med-datum och Till och med-datum |
1.4 | 2024-08-26 |
Förtydligat villkor på inparametrar Från och med-datum och Till och med-datum |