TA 03 – Skapa utdrag – Aktuella recept
Denna tillämpningsanvisning beskriver hur expedierande apotekspersonal eller privatperson kan skapa ett utdrag, en pappersutskrift, för aktuella förskrivningar för en patient.
1. Verksamhetsbeskrivning
Denna tillämpningsanvisning beskriver hur man kan skapa ett utdrag, dvs. skapa en pappersutskrift, över en patients aktuella förskrivningar.
Tillämpningsanvisningen beskriver hur ett expedierande system eller extern webbapplikation kan få tillgång till en utskrift innehållande patientens samtliga aktuella förskrivningar. Aktuella förskrivningar är sådana förskrivningar som är expedierbara. Utskriften kan göras på begäran av patient, vårdnadshavare till patient och fullmaktstagare till patient.
1.1. Behörighetsroller
Följande behörighetsroller berörs av denna tillämpningsanvisning:
- Farmaceut på apotek
- Icke legitimerad apotekspersonal
- Privatperson
En definition av behörighetsrollerna finns på sidan Roller.
1.2. Termer och definitioner
En beskrivning av samtliga termer som används i denna tillämpningsanvisning går att hitta på sidan Termer och begrepp i Handboken.
Ändamål, åtkomsttyper, resurser och behörigheter innehåller en beskrivning av giltiga kombinationer av ändamål, åtkomsttyp, resurs och behörighetsroll.
1.3. Resurser
I tabell 1 nedan listas de informationsresurser, FHIR-resurser och FHIR-profiler som berörs i denna tillämpningsanvisning.
Se Generell beskrivning av FHIR för en mer generell beskrivning av FHIR-resurser och FHIR-profiler i Nationella läkemedelslistan.
Tabell 1. Informationsresurser
Informationsresurs |
FHIR-Resurs |
FHIR-Profil |
---|---|---|
Patient | Patient |
NLLPatient |
2. Delfunktion och varianter av tillämpningsanvisningen
Tillämpningsanvisningen föregås av att en person med en behörig roll att anropa tjänsten begär en utskrift av en patients aktuella förskrivningar från Nationella läkemedelslistan
- Behörig person anger vilken patient som utskriften avser, i vissa fall även patientens ombud, samt vilket ändamål och vilken åtkomsttyp som åberopas.
- Validering av anropet sker enligt angivna valideringsregler.
- Systemet genererar och returnerar en utskrift.
2.1. Förkrav
Innan delfunktioner i denna tillämpningsanvisning kan tillämpas måste följande krav vara uppfyllda:
- Patientreferens och vid behov referens till fullmaktstagare har hämtats enligt TA 05 – Hämta patientinformation.
- Vid behov har vårdnadshavarrelation kontrollerats.
2.2. Delfunktion 1 – Skapa utdrag
2.2.1. Variant 1.1 Skapa utdrag – Aktuella recept
Krav-ID: 03:1:1.1
2.2.1.1. Beskrivning
En patient eller ett ombud till en patient har begärt att få utskriften Aktuella recept utskriven.
Berörd resurs: Patient
Returnerad resurs: Utdrag (PDF)
3. Hanterad information
3.1. FHIR-Operation
FHIR-operationen $print-prescriptions ska användas. Beskrivningen av hur operationen anropas och dess indata parametrar beskrivs i informationsspecifikation Skapa utdrag aktuella recept - $print-prescriptions.
Tabell 2. Attribut indata, skapa utdrag aktuella recept
Term |
Villkor |
---|---|
Patient-id | Obligatoriskt |
Sorteringsordning |
Valfritt, utfärdandedatum är default. |
3.2. Meddelandehuvud
Information i meddelandehuvudet ska för denna tillämpningsanvisning anges enligt regler i tillämpningsmönster 2.2.2. Hämta med säkerhetsintyg med åtkomsttyp och ändamål som beskrivs i Informationsspecifikation – meddelandehuvud.
Giltig kombination av ändamål och åtkomsttyp anges enligt Giltiga kombinationer privatpersonrelaterade ändamål.
3.3. Returnerad information
Utdata från FHIR-operationen $print-prescriptions returneras. Utdata attribut i operationen beskrivs i informationsspecifikation Skapa utdrag aktuella recept - $print-prescriptions
Tabell 3. Utdata skapa utdrag aktuella recept
Term |
Kommentar |
---|---|
|
Returneras vid lyckad operation |
4. Regler och kontroller
4.1. Generella verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för. Generella verksamhetsregler är de som används i flera tillämpningsanvisningar. Alla dessa finns beskrivna i Generella verksamhetsregler.
Tabell 4. Generella verksamhetsregler i denna tillämpningsanvisning
Regel-id |
Regel |
---|---|
VR015 | Definition dospatient |
VR016 |
Kontrollera om patient är avliden |
4.2. Automatiska kompletteringar
Inga automatiska kompletteringar finns för denna tillämpningsanvisning.
4.3. Specifika verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för.
Tabell 5. Specifika verksamhetsregler som används i denna tillämpningsanvisning
Regel-id |
Regelnamn |
Beskrivning av regel |
Felkod och felmeddelande |
---|---|---|---|
R001 |
Endast aktiva förskrivningar visas på utskriften. | Endast förskrivningar med status AKTIV och aktuellt format ELEKTRONISKT visas på utskriften. Information för den senaste versionen av varje förskrivning som förekommer på utskriften visas. | N/A |
R002 |
Hantering av dospatient |
Om patienten som utskrift begärs för är en aktiv dospatient enligt VR015 returneras utskrift enligt TA 04 – Skapa utdrag – förteckning förskrivningar för dospatient istället. |
N/A |
R003 |
Validering av uppdragsgivare mot intyget |
Om anrop görs av privatperson:
|
2-25-319 Personen som begär utskriften är inte samma person som utför åtkomsten. |
R004 |
Sortering av förskrivningar |
Önskad sorteringsordning för förskrivningarna på utskriften kan anges enligt: Stigande – Förskrivningar sorteras i bokstavsordning på produktnamn i artikelbenämning. Denna sortering är default. Fallande – Alternativ sorteringsordning fallande på förskrivningens utfärdandedatum. |
N/A |
R005
|
Backade uttag visas ej som Senaste uttag. | Uttag som blivit backade eller krediterade visas inte som Senaste uttag. Det är alltid det senaste uttaget som INTE blivit backat eller krediterat som visas. Det senaste uttaget kan vara ett efterregistrerat uttag. | N/A |
R006
|
Resurser som hämtas för att generera underlag till utskrift |
Följande resurser hämtas till det underlag som ihop med mallen genereras till en PDF:
|
N/A |
4.4. AFF-kontroller och kontrollsamlingar
Vid hämtning av resurser körs inga AFF-kontroller.
4.5. Valideringsregler
Valideringsregler beskriver validering vid hämtning av information från Nationella läkemedelslistan. Alla regler finns beskrivna på sidan Valideringsregler.
Tabell 6. Valideringsregler för denna tillämpningsanvisning
Regel-id |
Regelnamn |
---|---|
VAL002 | Validering av åtkomsttyp "Vårdnadshavare" |
VAL003 | Validering av åtkomsttyp "Köpfullmakt" |
VAL005 | Validering av åtkomsttyp "Egna uppgifter" |
VAL009 | Validering av status på patient för ändamål "Vård", "Direktåtkomst till egna uppgifter" och "Underlättande av läkemedelsanvändning" |
VAL012 | Validering av fullmakt vid åtkomst med åtkomsttyp "Köpfullmakt vårdenhet" |
VAL013 | Giltig kombination av ändamål, åtkomsttyp och behörighetsroll |
4.6. Filtreringsregler
Filtreringsregler beskriver filtrering av uppgifter vid hämtning av information från Nationella läkemedelslistan. Alla regler finns beskrivna på sidan Filtreringsregler.
Tabell 7. Filtreringsregler för denna tillämpningsanvisning
Regel-id |
Regelnamn |
---|---|
FIL010 | Filtrering för åtkomsttyp "Köpfullmakt" och "Köpfullmakt vårdenhet" |
FIL011 | Filtrering av sekretesspärrad information för vårdnadshavare vid ändamål Direktåtkomst till egna uppgifter |
FIL016 | Filtrering av makulerade förskrivningar för ändamål Direktåtkomst till egna uppgifter |
FIL023 | Filtrering av apotekspersonals namn |
5. Presentationskrav
Inga specifika presentationskrav finns för denna tillämpningsanvisning.
6. Exempel av utskriften
Det finns exempel på hur utskriften kan se ut på sidan Utskrifter och läsanvisningar.
Versionshistorik
Version |
Datum |
Release |
Kommentar |
---|---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 |
|
Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2022-11-10 |
|
Förbättring dokumentation:
|
1.2 | 2023-05-04 | Uppdaterat benämningen av FIL010 med ny åtkomsttyp. | |
1.3 | 2025-02-13 | 21.12 |
Ändringar pga omstrukturering av filtreringsregler:
|
1.4 | 2025-03-18 | - |
Rättning av dokumentation
|
1.5 | 2025-04-29 | 21.13 |
|