Generella presentationskrav för anslutande aktör och system
På den här sidan beskrivs generella krav på presentation. I respektive tillämpningsanvisning kan det även finnas specifika krav för den tillämpningen.
1. Inledning
Införandet av registret Nationella läkemedelslistan är en tillämpning av lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista samt av andra relevanta lagar, förordningar och föreskrifter, se Bakgrund till krav.
Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista reglerar till exempel vad registret får innehålla och vilken information E-hälsomyndigheten får lämna ut och till vem samt för vilka ändamål en aktör kan få tillgång till och möjlighet att registrera uppgifter i registret.
Propositionen ger även möjlighet för E-hälsomyndigheten att ställa krav på presentation av information i anslutande system (Prop. 2017/18:223 s 185ff).
Mandatet att ställa krav gäller i första hand den tekniska specifikationen för anslutningen och överföringsformatet mellan ett vård- eller apotekssystem och registret, men kan också omfatta:
- krav på presentation av information, det vill säga vad som ska visas samt hur visning ska ske i anslutande systems användargränssnitt
- krav på användning av källor och kodverk, till exempel avseende format och standarder för information som ska användas när information registreras i Nationella läkemedelslistan.
E-hälsomyndigheten utgår från följande kriterier när den ställer presentationskrav:
- patientsäkerhet
- informationskvalitet
- interoperabilitet och kommunikationskvalitet.
Se Bakgrund till krav för en beskrivning av kriterierna.
Med presentationskrav avses här:
- krav på texter som ska presenteras för användaren
- krav på information som ska göras tillgänglig eller inte för användaren
- krav på hantering av information i anslutande system.
Presentationskraven fokuserar framförallt på vad som ska presenteras i applikationer för användare och, i en del fall, i vilken ordning och på vilket sätt.
E-hälsomyndigheten har även tagit fram en termbeskrivning som innehåller definition av termer och rekommendation på benämningar i applikationen.
Presentationskraven avser system som används av tre olika kategorier av användare:
- privatpersoner, dvs. patient, vårdnadshavare eller fullmaktstagare
- hälso- och sjukvårdspersonal
- apotekspersonal.
I detta dokument beskrivs generella krav på presentation. I respektive tillämpningsanvisning (TA) kan det även finnas specifika krav för den tillämpningen.
2. Krav på texter och information som ska presenteras för användaren
Här beskrivs krav på texter och information till användaren vid direktåtkomst till Nationella läkemedelslistan. Direktåtkomsten är uppdelad efter olika ändamål som är giltiga för direktåtkomst.
Se vidare dokumentet Direktåtkomst, samtycken, spärrar och fullmakter i Nationella läkemedelslistan för mer information om samtycken och spärrar. För inhämtning av tillfälligt samtycke, se speciellt kapitel 2. Samtycke som integritetshöjande åtgärd.
För inhämtning av dossamtycke, se sidan Direktåtkomst, samtycken, spärrar och fullmakter i Nationella läkemedelslistan.
2.1. Vård
En förutsättning för att hälso- och sjukvårdspersonal ska få tillgång till en patients personuppgifter i Nationella läkemedelslistan är att något av vårdändamålen åstadkommande av en säker ordination av läkemedel och andra varor, beredande av vård eller behandling eller komplettering av en patientjournal är uppfyllda.
En annan förutsättning är att patienten har gett sitt samtycke att hälso- och sjukvårdspersonal får tillgång till patientens läkemedelslista.
Det finns även situationer då patienten är oförmögen att ge sitt samtycke och när hälso- och sjukvårdspersonal ändå kan få ta del av en patients läkemedelslista.
Information om Nationella läkemedelistan
Innan åtkomst till Nationella läkemedelslistan ska användaren informeras om villkor för åtkomst.
KRAV Krav-id: P3.1
Informationen nedan ska vara möjlig att presenteras för användaren innan åtkomst görs till Nationella läkemedelslistan:
"Nationella läkemedelslistan innehåller patientens förskrivna läkemedel, andra förskrivna varor samt information om uttag på öppenvårdsapotek.
För att få åtkomst till Nationella läkemedelslistan krävs att något av följande ändamål är uppfyllda:
- åstadkommande av en säker ordination av läkemedel och andra varor
- beredande av vård eller behandling
- komplettering av en patientjournal.
Vid åtkomst till en patients uppgifter i Nationella läkemedelslistan intygar du att något av ändamålen är uppfyllda.
Patienten ska även ge sitt samtycke till åtkomsten. Om patienten saknar förmåga att ge samtycke ska det finnas giltiga skäl för att ändå få ta del av patientens läkemedelslista.
All åtkomst loggas. Patienten har möjlighet att se i Läkemedelskollen vilka åtkomster som skett."
Användaren ska genom ett aktivt val bekräfta att åtkomst ska göras till patientens läkemedelslista.
REKOMMENDATION Informationen ska ingå i utbildning av slutanvändare som kan begära åtkomst till Nationella läkemedelslistan.
Relaterat krav: I Spårbarhetskrav GK9 ska den som gör åtkomst kunna styrka att ändamålen är uppfyllda.
Krav på information vid olika åtkomsttyper
Åtkomsttyper används för att beskriva olika samtycken samt de situationer då patienten är oförmögen att lämna samtycke.
Information om olika åtkomsttyper ska finnas lätt tillgänglig för användaren i applikationen i samband med val av åtkomsttyp till Nationella läkemedelslistan.
E-hälsomyndigheten kommer följa upp val och implementation av texter i anslutande system.
Bekräfta åtkomst till Nationella läkemedelslistan vid registrerat samtycke
Hämtning av registrerat samtycke (dossamtycke eller registrerat åtkomstsamtycke) kan ske i bakgrunden av applikationen i samband med att man hämtar patientuppgifter.
KRAV Krav-id: P3.2
Om det finns ett registrerat samtycke som kan nyttjas av användare ska användaren bli informerad om att ett registrerat samtycke finns, exempelvis om det finns ett dossamtycke eller annat registrerat samtycke för åtkomst.
Se även presentationskrav 23:P.1 i TA 23 – Hämta dossamtycke.
Tillfälligt samtycke
KRAV Krav-id: P3.3
Krav på utvecklad text i anslutning till val av åtkomsttyp. Denna text kan visas på olika sätt i applikationen men ska vara lätt tillgänglig för användaren.
"Tillfälligt samtycke
Ett tillfälligt samtycke gäller för en vårdkontakt och för den hälso- och sjukvårdspersonal som uppfyller något av ändamålen under vårdkontakten. Ett samtycke kan inhämtas i förväg eller i samband med vårdkontakten. Väljer du denna åtkomsttyp intygar du att ett samtycke har inhämtats av patienten."
KRAV Krav-id: P3.4
Krav på text vid aktivt val av åtkomsttypen tillfälligt samtycke.
Visa minst någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd vid val av åtkomsttyp:
"Ange samtycke inhämtat om patienten gett sitt samtycke." – Denna tex visas i anslutning till ett klickbart val av åtkomsttyp.
"Jag intygar att patienten gett sitt samtycke." – Denna text kan visas när användaren gjort ett val som behöver bekräftas i de fall text inte visats i anslutning till klickbart val (se ovan).
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Tillfälligt samtycke" alternativt "Samtycke inhämtat".
Förmodat samtycke
KRAV Krav-id: P3.5
Krav på utvecklad text i anslutning till val av åtkomsttyp. Denna text kan visas på olika sätt i applikationen men ska vara lätt tillgänglig för användaren.
"Förmodat samtycke
Hälso- och sjukvårdspersonal kan hänvisa till ett förmodat samtycke för att vid en vårdkontakt tillfälligt få tillgång till en patients läkemedelslista under förutsättning att patientens inställning så långt som möjligt har klarlagts och det inte finns anledning att tro att patienten skulle ha motsatt sig åtkomst. Dessa förutsättningar ska framgå av patientens journal. Väljer du ett förmodat samtycke intygar du att förutsättningarna för detta finns."
Kommentar: Förmodat samtycke är inte tillämpbart för åtkomst till barns uppgifter.
KRAV Krav-id: P3.6
Krav på text vid aktivt val av åtkomsttypen.
Visa minst någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd vid val av åtkomsttyp:
"Ange förmodat samtycke om patienten är oförmögen att ge samtycke och förmodas inte motsätta sig åtkomst" – Denna text kan visas i anslutning till ett klickbart val av åtkomsttyp.
"Jag intygar att villkoren för förmodat samtycke är uppfyllda." – Denna text kan visas när användaren gjort ett val som behöver bekräftas i de fall text inte visats i anslutning till klickbart val (se ovan).
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Förmodat samtycke"
Nödåtkomst
KRAV Krav-id: P3.7
Krav på utvecklad text i anslutning till val av åtkomsttyp. Denna text kan visas på olika sätt i applikationen men ska vara lätt tillgänglig för användaren.
"Nödåtkomst
I nödsituationer kan hälso- och sjukvårdspersonal begära nödåtkomst till en patients läkemedelslista. Detta under förutsättning att patienten är oförmögen att lämna samtycke och information om patientens läkemedelsbehandling i Nationella läkemedelslistan är nödvändig den för vård eller behandling som patienten oundgängligen behöver samt att inhämtande av samtycke inte kan inväntas.
Grunden för denna bedömning ska framgå av patientens journal. Väljer du nödåtkomst intygar du att förutsättningarna för detta finns."
KRAV Krav-id: P3.8
Krav på text vid aktivt val av åtkomsttypen.
Visa minst någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd vid val av åtkomsttyp:
"Ange nödåtkomst om det föreligger en nödsituation och information i Nationella läkemedelslistan är nödvändig för patientens vård och behandling." – Denna text kan visas jämte/i anslutning till ett klickbart val av åtkomsttyp.
"Jag intygar att villkoren för nödåtkomst är uppfyllda." – Denna text kan visas när användaren gjort ett val som behöver bekräftas i de fall text inte visats i anslutning till klickbart val (se ovan).
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Nödåtkomst"
Åtkomst till barns uppgifter utan krav på samtycke
KRAV Krav-id: P3.9
Krav på utvecklad text i anslutning till val av åtkomsttyp. Denna text kan visas på olika sätt i applikationen men ska vara lätt tillgänglig för användaren.
"Åtkomst till barns uppgifter utan krav på samtycke
Hälso- och sjukvårdspersonal kan få tillgång till barns uppgifter i Nationella läkemedelslistan utan krav på samtycke under förutsättning att uppgifterna har betydelse för den vård som ges till barnet och barnet inte har nått tillräcklig mognad för att förstå vad ett samtycke innebär. Väljer du åtkomst till barns uppgifter utan krav på samtycke intygar du samtidigt att förutsättningarna för detta finns."
Kommentar: Med barn menas person under 18 år.
KRAV Krav-id: P3.10
Krav på fördjupad information om åtkomst till barns uppgifter utan krav på samtycke. Denna text ska vara lätt tillgänglig för användare som har behov av mer information.
"Vårdnadshavare har inte rätt att spärra information om sitt barn gentemot vårdens eller apotekens ändamål för direktåtkomst. Det medför att vårdnadshavare inte kan ge samtycke i sitt barns ställe för direktåtkomst till barnets uppgifter.
En lämplig ålder att fråga om samtycke för direktåtkomst till ett barns läkemedelslista är från 15 år, under förutsättning att barnet bedöms ha nått tillräcklig mognadsgrad för att förstå innebörden av samtycket. Det hindrar dock inte att samtycke kan inhämtas tidigare, om barnet bedöms ha nått tillräcklig mognad och utveckling för att förstå vad samtycket innebär.
Hälso- och sjukvårdspersonal kan få tillgång till barns uppgifter i Nationella läkemedelslistan utan krav på samtycke, om de bedömer att uppgifterna har betydelse för den vård som ges till barnet och barnet inte har nått tillräcklig mognad för att förstå vad ett samtycke innebär."
KRAV Krav-id: P3.11
I de fall det är uppenbart att barnet inte har tillräcklig mognad, exempelvis vid låg ålder, behöver inget aktivt val av åtkomsttyp intygas av användaren utöver det aktiva valet att göra åtkomst till Nationella läkemedelslistan.
Från 15 år behöver alltid ett aktivt val intygas enligt nedan.
Krav på text vid aktivt val av åtkomsttypen.
Visa minst någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd vid val av åtkomsttyp:
"Ange begär åtkomst till barns uppgifter om barnet bedöms vara för omoget att ge samtycke och uppgifterna har betydelse för barnets vård" – Denna text kan visas jämte/i anslutning till ett klickbart val av åtkomsttyp.
"Jag intygar att villkoren för begäran av åtkomst till barns uppgifter är uppfyllda." – Denna text kan visas när användaren gjort ett val som behöver bekräftas i de fall text inte visats i anslutning till klickbart val (se ovan).
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Begär åtkomst till barns uppgifter" alternativt "Begär åtkomst" om det framgår av sammanhanget att det gäller åtkomst till barns uppgifter i Nationella läkemedelslistan.
Samtycke till att tillfälligt se spärrade uppgifter
KRAV Krav-id: P3.12
Krav på text vid aktivt val av åtkomsttypen.
Visa minst någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd vid val av åtkomsttyp:
"Väljer du denna åtkomsttyp intygar du att patienten samtycker till att du får se spärrade uppgifter." – Denna text kan visas jämte/i anslutning till ett klickbart val av åtkomsttyp.
"Jag intygar att patienten samtycker till att jag får se spärrade uppgifter." – Denna text kan visas när användaren gjort ett val som behöver bekräftas i de fall text inte visats i anslutning till klickbart val (se ovan).
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Samtycke se spärrade uppgifter"
Åtkomst utan krav på samtycke
Förskrivare av läkemedel kan ta del av uppgift i patients läkemedelslista att det finns förskrivna särskilda läkemedel de senaste 24 månaderna utan patients samtycke, givet att något av ändamålen är uppfyllda.
Det finns inga krav på text som ska presenteras i dessa fall.
Begäran om sekretesspärr
Efter en menprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen eller patientsäkerhetslagen kan en förskrivare av läkemedel begära att E‑hälsomyndigheten ska sätta eller häva en spärr för direktåtkomst för vårdnadshavare eller patienten själv.
Det är viktigt att förskrivaren är medveten om förutsättningarna för att begära spärr eller häva spärr hos E-hälsomyndigheten. Det ska vara tydligt för användaren att en begäran innefattar att en menprövning har gjorts av förskrivaren.
Spärr för vårdnadshavare
Följande texter ska presenteras för förskrivare av läkemedel när hen begär en spärr eller en hävning av en spärr av uppgift för vårdnadshavare.
Begäran om spärr för vårdnadshavare
KRAV Krav-id: P3.13
Vid begäran om spärr av förskrivning och dess uttag:
"Som förskrivare av läkemedel begär jag att E-hälsomyndigheten ska spärra en förskrivning och dess uttag för direktåtkomst för barnets vårdnadshavare. Jag har efter menprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen (12 kap. 3 §) eller patientsäkerhetslagen (6 kap. 12 §) bedömt att barnet kan lida betydande men om vårdnadshavaren tar del av uppgiften."
Vid begäran om spärr av uttag gjorda på pappersrecept:
"Som förskrivare av läkemedel begär jag att E-hälsomyndigheten ska spärra samtliga uttag gjorda på pappersrecept för direktåtkomst för barnets vårdnadshavare. Jag har efter menprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen (12 kap. 3 §) eller patientsäkerhetslagen (6 kap. 12 §) bedömt att barnet kan lida betydande men om vårdnadshavaren tar del av uppgiften."
REKOMMENDATION Att användaren även får information om att en sekretesspärr gentemot vårdnadshavare innebär att spärrad uppgift inte visas vid direktåtkomst (exempelvis apotekens e-handel) för barnet självt, dess vårdnadshavare eller ombud som har registrerad fullmakt för barnet.
Begäran om hävning av spärr för vårdnadshavare
KRAV Krav-id: P3.14
Vid hävning av spärr av förskrivning och dess uttag:
"Som förskrivare av läkemedel begär jag att E-hälsomyndigheten ska häva en spärrad förskrivning och dess uttag för direktåtkomst för barnets vårdnadshavare. Jag har efter menprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen (12 kap. 3 §) eller patientsäkerhetslagen (6 kap. 12 §) bedömt att uppgiften kan lämnas ut till vårdnadshavaren."
Vid hävning av spärr av uttag gjorda på pappersrecept:
"Som förskrivare av läkemedel begär jag att E-hälsomyndigheten ska häva en spärr av samtliga uttag gjorda på pappersrecept för direktåtkomst för barnets vårdnadshavare. Jag har efter menprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen (12 kap. 3 §) eller patientsäkerhetslagen (6 kap. 12 §) bedömt att uppgiften kan lämnas ut till vårdnadshavaren."
Spärr av behandlingsorsak för patient
Följande texter ska presenteras för förskrivare av läkemedel när hen begär en spärr eller en hävning av en spärr av behandlingsorsak.
Begäran om spärr av behandlingsorsak
KRAV Krav-id: P3.15
Förskrivare av läkemedel kan begära att E-hälsomyndigheten ska spärra eller häva en spärr av behandlingsorsak på en förskrivning för patient.
Vid begäran om spärr av behandlingsorsak:
"Som förskrivare av läkemedel begär jag att E-hälsomyndigheten ska spärra behandlingsorsak på förskrivningen för direktåtkomst för patienten. Jag har efter menprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen (25 kap. 6 §) eller patientsäkerhetslagen (6 kap. 12 § andra stycket) bedömt att det med hänsyn till ändamålet med vården eller behandlingen är av synnerlig vikt att uppgiften inte lämnas ut till patienten."
Begäran om hävning av spärr av behandlingsorsak
KRAV Krav-id: P3.16
Vid begäran om hävning av spärr av behandlingsorsak:
"Som förskrivare av läkemedel begär jag att E-hälsomyndigheten ska häva en spärr av behandlingsorsak på en förskrivning för direktåtkomst för patienten. Jag har efter menprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen (25 kap. 6 §) eller patientsäkerhetslagen (6 kap. 12 § andra stycket) bedömt att uppgiften kan lämnas ut till patienten."
2.2. Apotek
Expediering av läkemedel och andra varor som förskrivits
Det krävs inget samtycke från patienten för direktåtkomst för ändamålet expediering av läkemedel och andra varor som förskrivits förutom för åtkomst till uppgift om behandlingsorsak på en förskrivning.
När expedierande apotekspersonal bereder sig åtkomst till en patients läkemedelslista intygar den att ändamålet är uppfyllt.
För åtkomst till behandlingsorsak krävs patientens samtycke.
Fråga om samtycke för att se behandlingsorsak kan inhämtas i förväg eller vid en expediering för de fall det finns behov att ta del av uppgiften på en eller flera förskrivningar för att åstadkomma en patientsäker expediering.
Vid inhämtning av samtycke är det viktigt att patienten informeras om syftet med att se behandlingsorsaken.
Om behandlingsorsaken på en förskrivning är integritetsspärrad av patient, måste apotekspersonalen inhämta ytterligare ett samtycke för att se behandlingsorsak.
Det tillfälliga samtycket att se behandlingsorsak eller spärrad behandlingsorsak på en förskrivning gäller alltid endast för ett expeditionstillfälle och för aktuell expedierande apotekspersonal.
Tillfälligt samtycke till att se behandlingsorsak
KRAV Krav-id: P3.17
Att se information om behandlingsorsak på en förskrivning ska vara ett aktivt val.
Vid val att se behandlingsorsak eller för att intyga att samtycke inhämtats ska någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd visas:
"Väljer du att se behandlingsorsak intygar du att patienten gett sitt samtycke till detta för denna expediering” – Denna text kan visas i anslutning till val att se behandlingsorsak på en förskrivning.
"Jag intygar att patienten har samtyckt till att behandlingsorsak visas för denna expediering." – Denna text kan visas när användaren ges möjlighet att intyga att samtycke inhämtats. Ett sådant intygande kan sparas för att gälla under aktuell expediering så att användaren inte behöver intyga samtycke vid efterföljande val att visa behandlingsorsak på en förskrivning.
På motsvarande sätt ska följande text eller liknande presenteras för patienten vid exempelvis e-handel vid inhämtning av samtycke:
”Jag samtycker till att expedierande apotekspersonal får ta del av behandlingsorsak under expediering av mina recept om det har betydelse för en patientsäker expediering.”
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Samtycke finns för behandlingsorsak"
Tillfälligt samtycke till att se spärrad behandlingsorsak
KRAV Krav-id: P3.18
Krav på text vid aktivt val att se behandlingsorsak som är spärrad av patient (integritetsspärr).
Visa minst någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd vid aktivt val:
"Väljer du att se behandlingsorsak som är spärrad intygar du att patienten gett samtycke till att se spärrad behandlingsorsak för denna expediering." – Denna text kan visas i anslutning till ett klickbart val att se spärrad behandlingsorsak på en förskrivning.
"Jag intygar att patienten har samtyckt till att visa spärrad behandlingsorsak för denna expediering." – Denna text kan visas när användaren ges möjlighet att intyga att samtycke inhämtats. En sådant intygande kan sparas för att gälla under aktuell expediering så att användaren inte behöver intyga samtycke vid efterföljande val att visa behandlingsorsak på en förskrivning.
På motsvarande sätt kan följande text eller liknande presenteras för patienten vid exempelvis e-handel vid inhämtning av samtycke:
”Jag samtycker till att expedierande apotekspersonal får ta del av spärrad behandlingsorsak under expediering av mina recept om det har betydelse för en patientsäker expedition.”
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Samtycke finns för spärrad behandlingsorsak"
Åtkomst till behandlingsorsak på en förskrivning till ett barn utan krav på samtycke
KRAV Krav-id: P3.19
Krav på utvecklad text i anslutning till val att se behandlingsorsak. Denna text kan visas på olika sätt i applikationen men ska vara lätt tillgänglig för användaren.
"Åtkomst till behandlingsorsak vid expediering till ett barn utan krav på samtycke
Expedierande apotekspersonal kan få tillgång till behandlingsorsak vid expediering i Nationella läkemedelslistan utan krav på samtycke under förutsättning att uppgiften har betydelse för en patientsäker expedition och barnet inte har nått tillräcklig mognad för att förstå vad ett samtycke innebär. Väljer du åtkomst till behandlingsorsak utan krav på samtycke intygar du samtidigt att förutsättningarna för detta finns."
Kommentar: Med barn menas person under 18 år.
KRAV Krav-id: P3.20
Krav på fördjupad information om åtkomst till barns uppgifter utan krav på samtycke. Denna text ska vara lätt tillgänglig för användaren som har behov av mer information:
"Vårdnadshavare kan inte ge samtycke i sitt barns ställe för direktåtkomst till barnets uppgifter. Vårdnadshavare har inte har rätt att spärra information om sitt barn gentemot vårdens eller apotekens ändamål för direktåtkomst. Ett nekat samtycke från vårdnadshavaren skulle riskera att fungera som en spärr av uppgift och minska möjligheten att upptäcka om ett barn far illa då barnets hälsotillstånd undanhålls."
En lämplig ålder att fråga om samtycke för direktåtkomst till ett barns läkemedelslista är från 15 år, under förutsättning att barnet bedöms ha nått tillräcklig mognadsgrad för att förstå innebörden av samtycket. Det hindrar dock inte att samtycke kan inhämtas tidigare, om barnet bedöms ha nått tillräcklig mognad och utveckling för att förstå vad samtycket innebär.
Expedierande apotekspersonal kan få tillgång till behandlingsorsak vid expediering i Nationella läkemedelslistan utan krav på samtycke, om de bedömer att uppgiften har betydelse för en patientsäker expedition och om barnet inte har nått tillräcklig mognad för att förstå vad ett samtycke innebär."
KRAV Krav-id: P3.21
Visa minst någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd vid val att se behandlingsorsak:
"Begär åtkomst till behandlingsorsak om barnet bedöms vara för omoget att ge samtycke och uppgifterna har betydelse för en patientsäker expedition." – Denna text kan visas i anslutning till ett klickbart val att visa behandlingsorsak.
"Jag intygar att villkoren för begäran av åtkomst till behandlingsorsak är uppfyllda." – Denna text kan visas när användaren gjort ett val som behöver bekräftas i de fall text inte visats i anslutning till klickbart val (se ovan).
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Begär åtkomst till behandlingsorsak"
Underlättande av patients läkemedelsanvändning
Underlättande av patients läkemedelsanvändning är ett nytt ändamål och ses som en specifikt avgränsad form av rådgivning som inte sker i anslutning till expediering. Ändamålet syftar till att förbättra patientens läkemedelsanvändning för att minska biverkningar, läkemedelsrelaterade problem och bidra till avsedd effekt av läkemedelsbehandlingen. För detta ändamål visas inte behandlingsorsak.
För detta ändamål krävs patientens samtycke. Samtycket kan endast ges av patienten själv.
KRAV Krav-id: P3.22
Följande information ska presenteras för användaren innan åtkomst görs till Nationella läkemedelslistan för ändamålet underlättande av patients läkemedelsanvändning:
"Ändamålet Underlättande av patients läkemedelsanvändning ses som en specifikt avgränsad form av rådgivning som inte sker i anslutning till expediering. Ändamålet syftar till att förbättra patientens läkemedelsanvändning för att minska biverkningar, läkemedelsrelaterade problem och bidra till avsedd effekt av läkemedelsbehandlingen. För detta ändamål visas inte behandlingsorsak.
För detta ändamål krävs patientens samtycke. Samtycket kan endast ges av patienten själv. Två typer av samtycken är tillämpliga för detta ändamål: Tillfälligt samtycke till åtkomst samt samtycke till att tillfälligt få åtkomst till spärrade uppgifter."
REKOMMENDATION För att minska informationsbelastningen för användaren behöver inte informationen visas varje gång användaren får återkomst till Nationella läkemedelslistan. Informationen ska åtminstone ha visats en gång och användaren ska ha bekräftat att den tagit del av informationen. Därefter kan den göras tillgänglig i bakgrunden.
Tillfälligt samtycke till åtkomst
KRAV Krav-id: P3.23
Visa minst någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd vid val av åtkomsttyp:
"Väljer du denna åtkomsttyp intygar du att patienten gett samtycke till åtkomst för ändamålet underlättande av patients läkemedelsanvändning" – Denna text kan visas i anslutning till ett klickbart val av åtkomsttyp.
"Jag intygar att patienten gett samtycke till åtkomst för ändamålet underlättande av patients läkemedelsanvändning." – Denna text kan visas när användaren gjort ett val som behöver bekräftas i de fall text inte visats i anslutning till klickbart val (se ovan).
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Tillfälligt samtycke" alternativt "Samtycke inhämtat"
Samtycke till tillfällig åtkomst till spärrade uppgifter
KRAV Krav-id: P3.24
Visa minst någon av följande förkortade texter eller text med motsvarande innebörd vid val av åtkomsttyp:
"Väljer du denna åtkomsttyp intygar du att patienten gett samtycke till att se spärrade uppgifter." – Denna text kan visas i anslutning till ett klickbart val att visa spärrade uppgifter.
"Jag intygar att patienten gett samtycke till att se spärrade uppgifter." – Denna text kan visas när användaren gjort ett val som behöver bekräftas i de fall text inte visats i anslutning till klickbart val (se ovan).
REKOMMENDATION Rekommenderad benämning i applikation för aktivt val: "Samtycke se spärrade uppgifter" alternativt "Samtycke inhämtat för spärrade uppgifter"
3. Information som ska vara tillgänglig eller inte visas för användaren – hälso- och sjukvårdspersonal, apotekspersonal och privatperson
Av bland annat patientsäkerhetsskäl och integritetsskäl har E-hälsomyndigheten bedömt det som viktigt att ställa krav på att ett visst minimum av information ska göras tillgänglig och lätt åtkomlig för användaren. Av samma anledning anses det också viktigt att ställa krav på att viss information inte ska göras tillgänglig. Dessa krav gäller presentation av resurser och på information i olika resurser.
De specifika presentationskraven finns i berörda tillämpningsanvisningar och informationsspecifikationer. Se Sammanställning av krav på anslutande system.
4. Hantering och presentation av information – hälso- och sjukvårdspersonal, apotekspersonal och privatperson
I detta avsnitt beskrivs generella krav på hantering och presentation av information i anslutande system. Specifika krav som avser en viss informationsmängd i en viss tillämpning beskrivs i respektive tillämpningsanvisning.
KRAV
Krav-id |
Beskrivning av krav |
Hälso- och sjukvårdspersonal |
Apotekspersonal |
Privatpersons åtkomst via apotek |
Referens till TA |
Syfte |
---|---|---|---|---|---|---|
P5 |
Innan åtkomst ges till Nationella läkemedelslistan ska applikationen ge användaren stöd att verifiera att sökning görs på avsedd patient. För denna verifiering kan tjänsten hämta patientinformation (se TA 05 – Hämta patientinformation) eller annan källa med motsvarande folkbokföringsuppgifter användas. |
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk i de fall det inte är patienten själv som gör direktåtkomst |
För att undvika att man gör åtkomst eller registrerar på fel patient. |
|
P6 |
Patientens personnummer och namn ska tydligt framgå för användaren vid all läsning eller registrering av information i patientens läkemedelslista. Saknar patient personnummer ska födelsedatum istället visas. Har patienten skyddade personuppgifter utelämnar E-hälsomyndigheten uppgift om namn vid hämtning av patientinformation och ställer därför inga krav på presentation av dessa uppgifter i dessa fall. |
obligatorisk | obligatorisk | obligatoriskt att den inloggade personens namn framgår tydligt. I samband med åtkomst till ett barns eller en fullmaktsgivares uppgifter ska dennes namn och födelsedatum eller personnummer framgå |
|
För hälso- och sjukvårdspersonal samt apotekspersonal är det viktigt att undvika att registrera eller göra åtkomst till fel patient. För privatperson är det viktigt att det tydligt framgår vems uppgifter som visas för vårdnadshavare eller fullmaktstagare. |
P7 | Har patient skyddade personuppgifter (sekretessmarkering eller skyddad folkbokföring) ska det tydligt framgå för användaren när patientuppgifter hanteras. | obligatorisk | obligatorisk |
ej relevant |
Observandum för hantering av personuppgifter med sekretess. Gäller ej privatperson. |
|
P8 | Har patient markerats som avliden ska det tydligt framgå för användaren. | obligatorisk | obligatorisk | Användaren ska informeras om att åtkomst nekas. |
Observandum för hantering av personuppgifter i Nationella läkemedelslistan. För hälso- och sjukvårdspersonal är inte direktåtkomst möjlig för avliden person. För apotekspersonal är det möjligt att hantera en expediering upp till 3 månader efter att E-hälsomyndigheten har fått kännedom att person avlidit. För privatperson nekas åtkomst för avliden person. |
|
P11 |
Alla avsedda handlingar i Nationella läkemedelslistan som innebär nyregistrering av uppgift eller ändring av uppgift i Nationella läkemedelistan ska tydligt godkännas av användaren i applikationsgränssnittet innan handlingen begärs eller genomförs i Nationella läkemedelslistan. |
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk om funktionalitet för att administrera fullmakter är implementerad |
|
Minska risken för felregistrering och tydliggöra ansvar för registrerade uppgifter och innebörden av handlingar. För hälso- och sjukvårdspersonal och apotekspersonal. Se även Läkemedelsverkets föreskrifter (HSLF-FS 2019:32) om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit, vad gäller krav på signum. För privatperson gäller kravet för de fall man har infört funktion för fullmakter. |
P13 |
Användarens intention vid registrering i Nationella läkemedelslistan får inte förvanskas. |
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk |
|
Minimera risken för att dolda fel uppstår. Användaren ska ha kontroll över och kunna ta ansvar för uppgifter som registreras i Nationella läkemedelslistan. |
P14 |
Information från Nationella läkemedelslistan får inte riskera att sammanblandas med data från t ex. vårdsystem eller expedieringssystem. |
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk |
|
Det är viktigt att användaren vet konsekvenser av registrering av uppgift, var ändringar görs eller varifrån uppgiften härrör. Till exempel är det viktigt att veta om den information man arbetar med finns i det lokala systemet eller i Nationella läkemedelslistan. |
P15 |
Anslutande system ska kunna visa all den information i Nationella läkemedelslistan som användaren har rätt att få tillgång till och som är obligatorisk att visa enligt de presentationskrav som ställs. Olika filtrerings- och urvalsmöjligheter tillåts, men när ett urval presenteras ska villkoren för urvalet tydligt framgå för användaren (till exempel vilka förskrivningsstatusar eller vilket datumintervall som visas för tillfället). Ett standardurval som styr vad som visas i ett första skede när en patients läkemedelslista hämtas och presenteras får inte motverka den avsedda nyttan med Nationella läkemedelslistan. Till exempel är det inte tillåtet att användaren per default blir presenterad enbart för de förskrivningar som är skapade av användaren själv. |
obligatorisk | obligatorisk | Anpassad efter syftet med åtkomsten för privatperson |
Ur ett patientsäkerhetsperspektiv är det viktigt att hälso- och sjukvårdspersonal och apotekspersonal har möjlighet att få tillgång till fullständig och aktuell information. till exempel att man inte begränsar tillgång till informationsresurser och dess historik som användaren har rätt att ta del av. För presentationskrav för privatperson, se TA 01. Se även detaljerade presentationskrav i tillämpningsanvisningar. |
|
P16 |
Information från Nationella läkemedelslistan får inte förvanskas i anslutande system så att informationen till användaren blir ofullständig, felaktig eller får annan innebörd. Kravet avser exempelvis att innehåll i textfält inte får trunkeras eller att delar av sökresultat utelämnas utan användarens vetskap. Information får inte omvandlas eller presenteras (exempelvis med missvisande terminologi) så att dess innebörd förvanskas. |
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk |
|
Minimera risken för att felaktig information presenteras. Användaren behöver ha korrekt och fullständig information för att inte riskera att ta beslut på felaktiga grunder. |
P17 |
Återkoppling om registrering (nyregistrering, ändring eller borttag) av uppgift lyckats eller om det uppstått något fel ska omedelbart presenteras för användaren. Återkopplingen kan gälla:
|
obligatorisk |
obligatorisk | obligatorisk om funktionalitet för att administrera fullmakter är implementerad |
Gäller ej vid tillämpning av reservlösning då omedelbar återkoppling inte är möjlig. Se specifika presentationskrav för reservlösning. |
Användaren behöver veta om registrering lyckats eller om det uppstått något problem som behöver rättas till för att till exempel patient ska få sina läkemedel. Ett annat skäl är att undvika dubbelregistrering i applikationen på grund av brist på återkoppling på gjorda registreringar. Se Krav på anropsresultat och felhantering. |
P18 |
Applikationen ska vara utformad så att användaren inte av misstag eller på grund av bristande återkoppling skapar dubbletter av samma informationsresurs med nya unika identiteter i Nationella läkemedelslistan. |
obligatorisk | obligatorisk | ej relevant |
|
E-hälsomyndigheten kontrollerar för eventuella tekniska dubbletter med samma identitet som skapats i den tekniska kommunikationen. Dubbelförskrivningar på samma patient som skapats i applikationen med egna unika identiteter kan inte E‑hälsomyndigheten kontrollera. Sådana dubbelförskrivningar utgör en ökad risk för patientsäkerheten. |
P19 |
Anslutande system ska alltid visa upp den meddelandetext om fel och varningar som E-hälsomyndigheten returnerar och som är relevanta för användaren*, till exempel meddelanden baserade på verksamhetsregler och Automatiska format och författningskontroller (AFF). Se krav P17. *Om anslutande system har en kontroll som motsvarar en AFF-varning på förskrivning i det egna systemet finns inget krav på att den meddelandetext om varning som returernas från E-hälsomyndigheten också behöver visas upp. Observera att detta inte gäller för avvisande AFF-fel. Observera, om systemet har implementerat egna kontroller istället för E-hälsomyndighetens AFF:ar är det systemleverantörens ansvar att de egna kontrollerna motsvarar E-hälsomyndighetens AFF:ar. *När en förskrivning hämtas behöver inte AFF-varningar för förskrivningens historiska versioner visas utan det räcker att AFF-varningar kopplat till den senaste versionen visas. Utöver E-hälsomyndighetens meddelanden får anslutande system komplettera med egna framtagna texter som beskriver åtgärd i det egna systemet. Om flera resurser ingår i en transaktion som misslyckas eller det blir annat fel ska det framgå för användaren vilken resurs felet uppkom i. Ett exempel är när flera uttag skickas in i samma expediering, då behöver användaren veta vilket uttag som blev fel. |
obligatorisk | obligatorisk | Obligatoriskt om funktionalitet för att administrera fullmakter är implementerad. Anslutande system kan behöva anpassa den meddelandetext om fel och varningar som fullmaktstjänsterna returnerar. För specifika krav, se respektive tjänst. |
Viktigt för användaren att få återkoppling vad som eventuellt blivit fel vid hämtning och registrering. |
|
P20 | Hanteras förskrivningar till både människa och djur i samma applikation ska dessa vara tydligt åtskilda. | ej relevant | obligatorisk | obligatorisk | Minimera risken för sammanblandning av förskrivningar. | |
P25 |
Anslutande system ska utforma användargränssnittet så att användaren vid registrering av resurs (ny, uppdatering, mm) vägleds att göra rätt från början och uppfylla E-hälsomyndighetens verksamhetsregler och kontroller innan anrop till Nationella läkemedelslistan görs. |
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk om funktionalitet för att administrera fullmakter är implementerad |
Anslutande system ska minimera fel vid registrering av resurs genom att anpassa användargränssnittet så att användaren ges möjlighet att på ett enkelt sätt göra rätt från början. Det innebär till exempel att:
|
|
P27 |
Som ett minimum ska följande information om läkemedlet presenteras för användaren när en förskrivning eller ett uttag avseende ett läkemedel hämtas och visas:
|
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk |
Artikelinformation kan hämtas från VARA, Sil eller NLL-resursen Artikel – NLLMedication. Kraven gäller oavsett vilken källa som används. Observera att hälso- och sjukvården får tillgång till artikelinformation via Inera och Sil (Svenska informationstjänster för läkemedel). Enligt ett nationellt beslut är det Sil som tillhandahåller aktuella register till vårdsystem i sjukvården. Se handbok för VARA VARA - nationellt produkt- och artikelregister. I de fall en förskriven eller expedierad artikel inte finns i det anslutande systemets artikelregister ska resursen Artikel – NLLMedication användas. |
Kommentar till krav: Övrig information kravställs i respektive system. För att kunna göra denna kravställning krävs verksamhetskompetens med god kunskap om läkemedelsinformation. |
P28 |
Som ett minimum ska följande information om läkemedlet presenteras för användaren när en förskrivning eller ett uttag avseende ett läkemedel registreras eller ändras:
|
obligatorisk | obligatorisk | ej relevant | Artikelinformation kan hämtas från VARA, Sil eller NLL-resursen Artikel – NLLMedication. Kraven gäller oavsett vilken källa som används. |
Kommentar till krav: Övrig information kravställs i respektive system. För att kunna göra denna kravställning krävs verksamhetskompetens med god kunskap om läkemedelsinformation. Exempel på viktig information:
|
P29 |
Som ett minimum ska följande information om handelsvaran presenteras för användaren när en förskrivning eller ett uttag avseende en handelsvara registreras, ändras eller hämtas och visas:
|
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk | Artikelinformation kan hämtas från VARA, Sil eller NLL-resursen Artikel – NLLMedication. Kraven gäller oavsett vilken källa som används. |
Exempel på information om en handelsvara: |
P30 (tidigare 34:P.1) |
Vid presentation ska klartext som beskriver en kods innebörd visas för användare. Klartexten ska hämtas från den aktiva versionen av koden om en sådan finns. Om aktiv version inte finns, se krav P31. För övriga koder är det en rekommendation att använda de klartexter som E-hälsomyndigheten tillhandahåller. Kommentar I regel används termen (Term) för att visa klartexten till koden. För nedanstående kodverk/värdemängder finns varianter av klartexten. Exakta krav rörande varifrån klartexten ska hämtas och presenteras framgår av tillämpningsanvisningarna TA 21 – Doseringsanvisning och TA 22 – Dosering och administreringssätt
|
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk |
Användaren ska se innebörden av en kod i stället för att se själva koden. |
|
P31 (tidigare 34:P.2) |
När det förekommer en kod som har inaktiverats i en befintlig informationsresurs, t.ex. en förskrivning, ska klartexten till den utgångna koden visas för användaren. Kommentar Detta kan t.ex. uppnås genom att använda delfunktion 3 eller delfunktion 4 i TA 34 - Hämta värdemängder och kodrelationer. Se även Hantering av kodverk för mer information om stödfunktioner och metoder för att uppfylla kravet. |
obligatorisk | obligatorisk | obligatorisk |
Användaren ska läsa och förstå hela innebörden av vad förskrivningen avser även när koden inte längre är aktiv. |
|
P32 (tidigare 34:P.3) |
Samtliga begrepp som förekommer i de värdemängder som används i det anslutande systemet ska vara tillgängliga för användaren. Eventuella undantag framgår av verksamhetsflöden och tillämpningsanvisningar. |
obligatorisk vid verksamhetsflöde 2 (system med full dosfunktionalitet) För Verksamhetsflöde 1 och Verksamhetsflöde 2 (system som endast har funktionalitet för helförpackning) behöver systemet inte kunna visa alla termer vid registrering av administrerings-sätt, endast vid visning. Se beskrivning i TA 22 (krav-ID: 22:2:2.2). |
obligatorisk | ej relevant |
Om systemet ger användaren ett eller flera förslag ur en värdemängd ska det även finnas möjlighet för användaren att välja från hela värdemängden. Syftet med detta är att kunna anpassa förskrivningen för den enskilde patienten. |
*Ett läkemedel kan ha flera företag (intressenter) med olika roller kopplade till sig. Denna information finns i VARA och Sil. Vid presentation används följande rangordning för att välja ut vilken intressent som ska visas:
- om parallelldistributör (PARDIS) finns som intressentroll på artikel visas denna
- ombud (AGENT, intressentroll på produkt)
- innehavare av godkännande för försäljning (MAH, intressentroll på produkt)
- registreringsinnehavare (RI, intressentroll på produkt)
- ansvarig tillverkare (TILLV, intressentroll på produkt)
Om läkemedlet har annan intressentroll än de ovanstående behöver intressent inte visas.
I resursen Artikel – NLLMedication visas intressentens namn enligt denna rangordning.
** Ett sätt att visa substansinformation är att i första hand visa substansnamnet för utbytbarhetsgruppen om sådan finns. Om produkten inte är utbytbar visas den 7-ställiga ATC-kodens klartext (ATC-klartext). Om 7-ställig ATC-kod saknas visas den ATC-kodsnivå som finns angiven på produkten.
För patienter rekommenderas i första hand det nya attributet "substansbeskrivning" när substans ska visas. Detta attribut finns med i VARA-exportfil 7 och Sil 9.0. Substansbeskrivning är en enhetlig beskrivning av ingående substanser i ett läkemedel, som i vissa fall är förenklad för att underlätta för förståelsen. Syftet är att patienten ska förstå vad läkemedlet innehåller och kunna identifiera vilka läkemedel som innehåller samma sak. Substansbeskrivningen är avsedd att användas på apoteksetiketter, pappersutskrifter med mera, men även i dialog mellan patient och förskrivare eller farmaceut.
Observera att substansbeskrivningen kan vara förenklad och därför enbart är avsedd för kommunikation med patient. Den är inte lämplig att användas för att söka på och gruppera läkemedelsprodukter efter substans i exempelvis vårdinformationssystem och kliniska beslutsstöd. För sådana tillämpningar bör man i stället använda sig av strukturerad information om de aktiva substanserna.
5. Benämningar på termer i applikation – apotek och hälso- och sjukvård
E-hälsomyndigheten har bedömt det som viktigt att man så långt det är möjligt inom hälso- och sjukvården och apoteksverksamhet använder samma eller likvärdiga (med samma innebörd) benämningar på termer (attribut och värden) och informationsresurser som delas i Nationella läkemedelslistan.
Skälet för detta är ökad patientsäkerhet samt semantisk interoperabilitet som bidrar till förbättrad kommunikationskvalitet mellan personal inom hälso- och sjukvården och apotekspersonal samt till patient/kund. Samma eller likvärdiga benämningar ökar även informationskvaliteten vid registrering av uppgifter i Nationella läkemedelslistan vilket bidrar till ökad patientsäkerhet.
REKOMMENDATION
E-hälsomyndigheten har tagit fram en termbeskrivning för informationsresurser i Nationella läkemedelslistan. Dessa termer återfinns i informationsspecifikationerna och rekommenderas att användas i applikationer som ansluter till Nationella läkemedelslistan.
Användning av E-hälsomyndighetens termer bidrar till:
- minskat behov av administration av termer i varje system
- enhetlig terminologi mellan olika system
- att underlätta för användare att orientera sig i olika system
- ökad kommunikationskvalitet mellan användare och olika verksamheter som använder Nationella läkemedelslistan.
Versionshistorik
Version |
Datum |
Release |
Kommentar |
---|---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 |
21.0 |
Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 |
2022-03-30 |
21.2 |
Språkliga rättningar. Lagt till ett förtydligande i P6 om skyddade personuppgifter. |
1.2 | 2022-05-04 |
21.3 |
Förtydligande om åtkomst till uppgift om särskilda läkemedel förskrivna i ett nytt krav om aktivt val vid åtkomst: P3.25. Förtydligat krav P3.2 att ett aktivt val ska göras för åtkomst till Nationella läkemedelslistan. Tagit bort bekräftelse av ändamåluppfyllnad eftersom det är ett villkor vid all åtkomst till Nationella läkemedelslistan. |
1.3 | 2023-05-04 |
21.5 |
Språkliga rättningar, förtydliganden och införande av symboler för krav och rekommendationer. Krav-id: P3.25 borttaget, se presentationskrav i TA12 för motsvarande krav. Avsnitt 5. Förtydligat att rekommenderade termer återfinns i informationsspecifikationerna P27 förtydligat. P26 struket då krav redan finns för reservlösning NLL. P11 förtydligat. P10 struket. Finns krav kring versioner i övergripande krav OK5 och OK6.
|
1.4 | 2023-05-16 | 21.5 | P28 förtydligat. Förpackningsinnehåll behöver ej visas för dosdispenserad förskrivning. |
1.5 | 2023-08-24 |
21.6 |
P3.1 Lättnad i kravet. Det ska vara möjligt att presentera informationen för användaren innan åtkomst istället för att den ska visas P3.11 förtydligat P27 förtydligat. Förpackningsinnehåll behöver ej visas för dosdispenserad förskrivning. P19 förtydligat gällande meddelandetext. |
1.6 | 2023-09-05 | 21.6 | P3.5 och P3.6 Förtydligat - Förmodat samtycke är inte tillämpbart för åtkomst till barns uppgifter. |
1.7 | 2023-11-09 |
21.7 |
P29 Lagt in förtydligande exempel. Följande krav har flyttats från TA 34 - Hämta värdemängder och kodrelationer: Krav P30 (tidigare 34:P.1), P31 (tidigare 34:P.2, har omformulerats i samband med kravrevidering) och P32 (tidigare 34:P.3, har omformulerats i samband med kravrevidering). |
1.8 | 2024-02-22 |
21.8 |
Lagt in rekommendation - Begäran om spärr för vårdnadshavare Krav-ID: P3.13 P19 förtydligat. P30, 31 och 32 - Syften tillagda. |
1.9 | 2024-05-06 |
21.9 |
P.29 skrivit till att det är valfritt att visa varunumret för teknisk sprit |
1.91 | 2024-11-05 |
21.11 |
Informationen om substans kopplat till krav P27 och P28 är flyttad ned under tabellen och information om det nya attributet "substansbeskrivning" tillagd. |