TA 47 – Uppdatera uttag – Apotek
Denna tillämpningsanvisning beskriver hur expedierande apotekspersonal kan uppdatera ett uttag som är registrerat i Nationella läkemedelslistan.
Se detaljerad information om doseringsparametrar och regler kring dosering i TA 22 – Dosering och administreringssätt.
1. Verksamhetsbeskrivning
Syftet med denna tillämpningsanvisning är att beskriva hur expedierande apotekspersonal kan uppdatera ett uttag som är registrerat i Nationella läkemedelslistan. Det som kan ändras på ett uttag är avräknad mängd samt man kan ange beslut slutexpediering som styr om expedierad förskrivning ska bli slutexpedierad eller inte. Avräknad mängd ska anges vid expediering av artikel med annan styrka eller enhet jämfört med förskriven artikel. Detta för att kvarvarande mängd på förskrivning och beräkning av datum för nästa uttag inom förmån ska bli rätt.
Uppdatera uttag syftar till att rätta avräknad mängd efter att uttaget utförts. Det är möjligt att uppdatera uttag som gjorts på helförpackningar med uttagsstatus expedierad. Funktion finns enbart tillgänglig för system anslutna till versionspaket 21.
1.1. Behörighetsroller
Följande behörighetsroller berörs av denna tillämpningsanvisning:
- Farmaceut på apotek
- Icke-legitimerad apotekspersonal
En definition av behörighetsrollerna finns på sidan Roller.
1.2. Termer och definitioner
En beskrivning av samtliga termer som används i denna tillämpningsanvisning går att hitta på sidan Termer och begrepp i Handboken.
1.3. Resurser
I tabell 1 nedan listas informationsresurser, FHIR-Resurser och FHIR-Profiler som ska användas för denna tillämpningsanvisning.
Se Generell beskrivning av FHIR för en mer generell beskrivning av FHIR-Resurser och FHIR-Profiler i Nationella läkemedelslistan.
Tabell 1. Informationsresurser
Informationsresurs |
FHIR-Resurs |
FHIR-Profil |
---|---|---|
Uttag | MedicationDispense |
NLLMedicationDispense |
Dosering | Dosage | NLLDosage |
Händelse | Provenance |
NLLProvenance Specialiserad profil |
Personal |
Practitioner | NLLPractitioner |
2. Delfunktion och varianter av tillämpningsanvisningen
2.1. Förkrav
Innan en delfunktion kan tillämpas måste följande krav vara uppfyllda:
- Användaren har hämtat information om patienten, TA 05 – Hämta patientinformation,
- Användaren har hämtat information förskrivningar och uttag, TA 14 – Hämta förskrivningar och uttag – Apotek
2.2. Delfunktion 1 – Uppdatera helförpackningsuttag
Funktion för att ange mängd som ska avräknas mot förskrivningen istället för expedierad mängd eller avräknad mängd på en tidigare version av uttaget. Syftet är att beräkningar av kvarvarande mängd, antal uttag kvar samt nästa uttag inom förmån ska bli korrekta relativt den förskrivna artikeln. Behov uppstår exempelvis när utbyte skett till artikel med annan styrka eller förpackningsenhet jämfört med förskriven artikel. Genom att rätta avräknad mängd på uttaget istället för att korrigera kvarvarande mängd på förskrivningen blir beräkningar som baseras på det senaste uttaget korrekta. I samband med uppdateringen kan expedierande apotekspersonal också välja att frångå det automatiska regelverket för slutexpediering, se variant 1.2. Notera att enbart ett uttag i taget kan uppdateras.
2.2.1. Variant 1.1 Korrigera mängd som ska avräknas kopplat till ett tidigare uttag
KRAV Krav-ID: 47:1:1.1
Beskrivning tillämpning
Expedierande apotekspersonal anger en alternativ mängd som ska räknas av mot förskrivningen istället för expedierad mängd eller en tidigare angiven avräknad mängd, för att beräkningar av kvarvarande mängd, antal uttag kvar samt nästa uttag inom förmån ska bli korrekta relativt den förskrivna artikeln. Uppdatera uttag kan enbart utföras på helförpackningsuttag.
Information som krävs för att uppdatera uttaget och de kontroller som görs av informationen finns under kapitel 2.3. Efterfrågad information och 3. Regler och kontroller.
2.2.2. Variant 1.2 Beslut slutexpediering
KRAV Krav-ID: 47:1:1.2
Beskrivning tillämpning
Expedierande apotekspersonal har möjlighet att manuellt ändra förskrivningens status eller hindra att förskrivningens status automatiskt uppdateras genom att i uttagets attribut Beslut slutexpediering ange ”Slutexpediera” eller "Slutexpediera inte".
Förskrivningen status uppdateras automatiskt enligt 12 %-regeln:
- förskrivningen status ändras till slutexpedierad om mängd kvar efter uttaget är <=12 % av förskriven mängd per uttag och "Slutexpediera inte" inte är angivet.
- förskrivningen har kvar status aktiv om mängd kvar efter uttaget är >12 % av förskriven mängd per uttag
- förskrivningens status ändras till slutexpedierad om "Slutexpediera" anges
- Status ändras alltid till slutexpedierad om kvarvarande mängd är mindre eller lika med 0, oavsett vad som finns angivet i "Beslut slutexpediering".
Regler kopplat till slutexpediering hanteras enligt VR135 och tar hänsyn till angivet värde på attributet Beslut slutexpediering. Om uppdatering av uttag leder till att förskrivningen ändrar status eller statusorsak skapas en ny version av förskrivningen enligt Auto19 och Auto08. Den nya versionen av förskrivningen är kopplad till samma händelse som uttaget.
2.3. Efterfrågad information
Villkorens betydelse när en resurs hanteras.
Obligatorisk/Obligatoriskt
Innebär att attributet alltid ska anges, om det inte anges kommer ett fel att returneras. Om värdet inte får ändras framgår det i kommentar till respektive attribut.
Valfri/Valfritt
Innebär att användaren styr utifrån behoven när funktionen eller attributet ska nyttjas. Det är dock en obligatorisk funktionalitet alternativt ett obligatoriskt attribut i det anropande systemet. Se ytterligare regler för situationer när det måste anges eller när tidigare värde inte får ändras. Finns beskrivet i tillhörande verksamhetsregler och AFF-kontroller.
Får inte ändras
Innebär att attributet är obligatoriskt i anropet. Systemet behöver alltid skicka samma värde som finns angivet i föregående version. Kontroll att värdet inte har ändrats sker i NLL.
Ignoreras
Innebär att angivet värde ignoreras, gäller bland annat värden som beräknas och returneras vid läsning.
Får inte anges
Innebär att om ett värde anges kommer ett fel att returneras.
Valfritt att implementera
Innebär att möjlighet att ange eller ändra attribut är valfritt att implementera. Dock kvarstår presentationskrav för attributet.
2.3.1. Informationsresurs Meddelandehuvud
Information i meddelandehuvudet ska för denna tillämpningsanvisning anges enligt tillämpningsmönster 2.3 Skapa eller uppdatera resurser som beskrivs i Informationsspecifikation – meddelandehuvud.
2.3.2. Informationsresurs Uttag
Uttag anges enligt informationsspecifikation – Uttag – NLLMedicationDispense.
Tabell 2. Attribut informationsresurs Uttag
Term |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Logiskt id för uttag | Får inte ändras |
|
Uttagsversion | Får inte ändras. Att senaste version anges kontrolleras enligt VR155 |
Ny version sätts automatiskt enligt VR123 |
Expeditions-id | Ignoreras |
|
Aktörens expeditions-id |
Utelämna eller använd samma id som finns på det uttag som ska uppdateras. |
När ett uppdaterat uttag visas hämtas värde från version där uttaget registrerades. |
Aktörens expeditionsradnummer |
Utelämna eller använd samma expeditionsradnummer som finns på det uttag som ska uppdateras. Används i VR135 om flera uttag mot samma förskrivning uppdateras samtidigt. |
När ett uppdaterat uttag visas hämtas värde från version där uttaget registrerades. |
Expeditionstidpunkt |
Ignoreras |
Tidpunkt för uppdateringen kan utläsas från händelsetidpunkten När ett uppdaterat uttag visas hämtas värde från när uttaget registrerades. |
Krediterande expeditions-id | Ignoreras | Används enbart vid backning/kreditering av uttag |
Krediteringstidpunkt | Ignoreras | Används enbart vid backning/kreditering av uttag |
Aktörens krediterande expeditionsradnummer | Ignoreras |
Kan förekomma som utdata på ett uttag som är backat eller krediterat. |
Handelsvara | ||
Varunummer |
Får inte ändras | |
Läkemedel | ||
NPL-id |
Får inte ändras | |
NPL-pack-id |
Får inte ändras | |
Antal expedierade förpackningar | Får inte ändras | |
Avräknad mängd |
Obligatorisk. |
Den mängd som ska räknas av mot förskrivningen istället för den tidigare expedierade mängden eller en tidigare avräknad mängd på det uttag som ska uppdateras. Nya mängder beräknas enligt VR040. Valideras att värde är >0 och max 10 siffror Får inte anges om uttaget har expedieras med startförpackning kontrolleras enligt VR186. |
Expedierad mängd | Får inte ändras | |
Uttagstyp | Obligatoriskt att ange en uttagstyp, angivet värdet får inte ändras vid uppdatera uttag | |
Helförpackningsuttag |
Får inte ändras. Kodvärdet "SP" anges för helförpackningsuttag |
|
Dosdispenserat uttag |
Får inte anges | Uppdatering av uttag kan inte utföras på dosdispenserat uttag. |
Startförpackning |
Får inte ändras. Kodvärde "TF" anges för uttag med Startförpackning |
|
Förmånsval | Får inte ändras | |
Generikautbyte utfört | Får inte ändras | |
Beslut slutexpediering |
Valfri |
Används när farmaceut vill ändra status eller förhindra att den automatiska 12% regeln slår till om mängd kvar efter transaktion är <=12% av förskriven mängd per uttag, för mer information se VR135. Vid uppdatering av uttag kan status ändras från Aktiv till Slutexpedierad och från Slutexpedierad till Aktiv. |
Uttagsstatus |
Obligatorisk. Giltigt värde "Expedierat" kontrolleras enligt VR151. |
Vid uppdatering av uttag ändras inte Uttagsstatus. |
Uttagsnotering | Får inte ändras | Notering om uppdateringen kan istället anges på händelsen |
Dosering |
Ignoreras |
Dosering ärvs från det registrerade uttaget, Inbäddad struktur, se informationsresurs Dosering. |
Referens till förskrivning |
Får inte ändras |
Referens till den förskrivning som uttaget skett mot. Att förskrivningen har korrekt status kontrolleras enligt R003 Förskrivningsversion autokompleteras enligt Auto58 |
Accepterade varningar |
Får inte anges |
Inga AFF-kontroller utförs vid uppdatera uttag. |
2.3.3. Informationsresurs Dosering
Vid uppdatering av uttag ignoreras uppgifter om dosering, dosering ärvs från det registrerade uttaget.
Se detaljerad information om doseringsparametrar och regler kring dosering i TA 22 – Dosering och administreringssätt.
2.3.4. Informationsresurs Händelse
Händelsen anges enligt informationsspecifikation – Händelse – NLLProvenance och ska refereras i meddelandehuvud X-Provenance, se Informationsspecifikation – meddelandehuvud.
Tabell 3. Attribut Informationsresurs Händelse
Kravterm |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Händelse-id | Kompletteras enligt Auto33 | |
Händelsetidpunkt |
Kompletteras enligt Auto07 | |
Händelsetyp | Obligatorisk Giltigt värde "Uppdatera uttag" |
|
Händelseorsak |
Ignoreras |
|
Beskrivning händelseorsak |
Valfri format kontrolleras enligt FR004 |
|
Resursreferenser | Kompletteras automatiskt enligt VR105. | |
Utförare | Obligatorisk |
Se informationsresurs Personal (Farmaceut eller Icke-legitimerad apotekspersonal) |
Uppdragsgivare |
Får inte anges, valideras enligt VR107 |
2.3.5. Informationsresurs Personal
Uppgifter om expedierande apotekspersonal samt arbetsplats, anges enligt informationsspecifikation Personal – NLLPractitioner.
Tabell 4. Attribut informationsresurs Personal
Term |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Personal | Utförare Farmaceut på apotek eller icke-legitimerad apotekspersonal |
|
Yrkeskod |
Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller utökad yrkeskod enligt VR144 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034 Valideras mot Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033 |
Att användaren är behörig att hantera läkemedel och teknisksprit valideras enligt R004 |
Utökad yrkeskod |
Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller utökad yrkeskod enligt VR144 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034 Valideras mot Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033 |
|
Legitimationskod |
Obligatorisk för Farmaceut på apotek enligt VR033, om ingen legitimationskod angivits kompletteras legitimationskoden enligt VR041 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034. Valideras mot Legitimationsregistret(FORS) enligt VR033 |
Anges inte för icke-legitimerad apotekspersonal eller farmaceut med förordnande. |
Individuell förskrivarkod | Får inte anges | |
Gruppförskrivarkod | Får inte anges | |
Användar-id | Obligatorisk | |
Efternamn | Obligatorisk | |
Förnamn | Obligatorisk | |
Telefon | Inga kontaktuppgifter får anges för apotekspersonal. Telefonnummer till arbetsplatsen hämtas från Expeditionsställeregistret utifrån angiven GLN-kod för arbetsplatsen vid läsning. | |
Tillgänglig för patient |
Får inte anges | |
Telefonnummer |
Får inte anges | |
Telefonnummer tillhör |
Får inte anges | |
Rangordning |
Får inte anges | |
Arbetsplats |
Obligatoriskt att ange information om apotekspersonals arbetsplats. Med undantag för arbetsplatsnamn som hämtas från Expeditionsställeregistret utifrån angiven GLN-kod för arbetsplatsen vid läsning. |
|
Arbetsplats-id |
Obligatorisk, angiven GLN-kod valideras mot intyget enligt VR039 och mot Expeditionsställeregistret enligt VR025. |
|
Arbetsplats-id typ |
Obligatorisk Giltigt värde är "GLN" |
|
Arbetsplatsnamn |
Får inte anges. | Hämtas från Expeditionsställeregistret vid läsning. |
Arbetsplatstyp |
Obligatorisk Giltigt värde är "Apotek", valideras enligt VR110. |
|
Adressuppgift |
Får inte anges för apotekspersonal, med undantag för Landskod. Adressuppgifter hämtas från Expeditionsställeregistret utifrån angiven GLN-kod för arbetsplatsen vid läsning. |
|
Adresstyp |
Får inte anges | |
Adress |
Får inte anges | |
Postort |
Får inte anges | |
Postnummer |
Får inte anges | |
Landskod |
Valfritt, Giltigt värde "SE" |
3. Regler och kontroller
3.1. Generella verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för. Generella verksamhetsregler är de som används i flera tillämpningsanvisningar. Reglerna finns beskrivna i Generella verksamhetsregler.
Tabell 5. Generella verksamhetsregler som används i denna tillämpningsanvisning
Regel-id |
Regelnamn |
---|---|
VR025 |
Validering av anropande apotek mot Expeditionsställeregistret |
VR030 | Expediering och händelsetyper |
VR033 | Validering av legitimation mot Legitimationsregistret |
VR034 |
Validering av händelsens utförare mot intyget |
VR038 | Expedition till unik person |
VR039 | Validering av anropande apotek mot intyget |
VR040 |
Beräkning av avräknad mängd |
VR041 | Komplettering av legitimationskod vid anrop med personnummer |
VR099 | Förändring av dosunderlagets status och version |
VR102 | Kontroll av att dubblettanrop inte sker från anropande system |
VR105 | Referens till de resurser som påverkats av händelsen |
VR107 |
Kontroll att uppdragsgivare är tillåtet att ange |
VR110 | Är rätt arbetsplatstyp angiven på kontaktuppgift |
VR123 | Uttagsversion |
VR135 |
Automatisk aktivering/slutexpediering eller slutexpediera eller slutexpediera inte på farmaceuts begäran |
VR144 | Yrkeskod eller utökad yrkeskod måste anges |
VR148 | Kontrollera att användare på apotek har behörighet att hantera läkemedel och tekniskt sprit |
VR151 |
Kontrollera uttagsstatus |
VR155 | Är senaste version av uttag angivet |
VR177 | Apotek som får backa uttag, kreditera eller uppdatera uttag |
VR186 | Avräknad mängd får inte anges för uttag som expedierats med startförpackning |
3.2. Automatiska kompletteringar
Automatisk komplettering innebär att E-hälsomyndigheten tillför information för vissa attribut enligt specificerade regler. Reglerna finns beskrivna i Automatiska kompletteringar
Tabell 6. Automatiska kompletteringar som används i denna tillämpningsanvisning
Id |
Beskrivning |
---|---|
Auto06 |
Versionsnummer för patients läkemedelslista genereras |
Auto07 | Komplettering av tidpunkt för händelse |
Auto08 |
Generera unikt OR-ordinations-id för ny version av en förskrivning |
Auto19 | Förskrivningsversion genereras |
Auto33 | Händelse kompletteras med unikt id |
Auto58 | Komplettering av senaste förskrivningsversion |
3.3. Specifika verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för.
Tabell 7. Specifika verksamhetsregler
Regel-id |
Regelnamn |
Beskrivning av regel |
Felkod och felmeddelande |
---|---|---|---|
R002 | Vilka uttagsposter kan uppdateras |
Kontroll om uttaget kan uppdateras.
Kommentar |
2-25-64 Uttaget som ska backas/krediteras eller korrigeras kunde inte hittas. 2-25-108 Uppdatering av uttag kan inte utföras på backade uttag eller på en uppdateringspost, referens ska peka på det Registrerade uttaget (alltid version 1). |
R003 |
Är status på förskrivning aktiv eller slutexpedierad |
Kontroll att status på förskrivningen som har expedierats är aktiv eller slutexpedierad samt att aktuellt format är "Elektroniskt" |
2-25-155 Uppdatering av uttag kan göras om aktuellt format är elektroniskt och förskrivningens status är aktiv eller slutexpedierad. |
R005 | Är det ett helförpackningsuttag |
Kontroll att uttag som ska uppdateras är ett helförpackningsuttag |
2-25-171 Dosdispenserade uttag kan inte uppdateras |
3.4. AFF-kontroller och kontrollsamlingar
Ingen kontrollsamling utförs vid uppdatera uttag.
3.5. Formatkontroller
E-hälsomyndigheten gör formatkontroller på vissa attribut i Nationella läkemedelslistan. Formatkontrollerna beskrivs detaljerat på sidan Formatkontroller.
Tabell 8. Formatkontroller som används i denna tillämpningsanvisning
Id |
Beskrivning |
---|---|
FK004 | Enkel textvalidator |
4. Presentationskrav
Inga specifika presentationskrav finns för denna tillämpningsanvisning.
5. Rekommendationer
REKOMMENDATION
- Om kvarvarande mängd efter uttag, backning, kreditering eller uppdatering av uttag eller uppdatering av förskrivning blir mer än 0 och mindre än 12 % av förskriven mängd per uttag, bör expedierande apotekspersonal uppmärksammas på detta för att kunna ta ställning till om förskrivningen ska slutexpedieras eller inte (se verksamhetsregel VR135 på sidan Generella verksamhetsregler).
- Om förskrivningen automatiskt blir slutexpedierad vid uppdatering av uttag bör detta presenteras för expedierande apotekspersonal så att patient kan upplysas.
Versionshistorik
Version |
Datum |
Release |
Kommentar |
---|---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 | 21.0 | Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2022-03-30 | 21.1 |
|
1.2 | 2022-05-25 | 21.2 |
|
1.3 | 2022-11-10 | 21.4 |
Förändringar
Förbättringar dokumentation
|
1.4 | 2023-05-04 | 21.5 |
Förbättringar dokumentation
|
1.5 | 2023-08-24 | 21.6 |
Uppdateringar
Förbättringar dokumentation
|
1.6 | 2023-11-09 | 21.7 |
Förbättringar dokumentation
|
1.7 | 2024-02-22 | 21.8 |
Förbättringar dokumentation
|
1.8 | 2024-05-06 | 21.9 |
Förändringar
|
1.9 | 2024-08-26 | 21.10 |
Dokumentförbättringar
|