TA 51 – Efterregistrera uttag – Apotek
Denna tillämpningsanvisning beskriver hur expedierande apotekspersonal kan efterregistrera uttag som redan skett.
1. Verksamhetsbeskrivning
Syftet med denna tillämpningsanvisning är att beskriva hur expedierande apotekspersonal kan efterregistrera uttag som redan skett.
Det finns olika tillfällen då expedierande apotekspersonal kan behöva efterregistrera uttag. Detta styrs av Läkemedelsverkets föreskrifter (HSLF-FS 2021:75). För mer information se Hantering av pappersrecept i Nationella Läkemedelslistan och Hantering av utländska förskrivningar och uttag i Nationella läkemedelslistan:
- I samband med att man registrerar in en förskrivning från en receptblankett i Nationella läkemedelslistan kan det finnas gjorda uttag på förskrivningen som också behöver registreras in. Uttagen kan vara gjorda på annat apotek i Sverige eller på ett apotek i ett annat EES-land.
- När man omvandlat en elektronisk förskrivning till pappersformat och förskrivningen ska omvandlas tillbaka till elektroniskt format kan det ha utförts uttag som behöver efterregistreras. Enbart de uttag som är utförda under perioden som förskrivningen varit utskrivet (har haft aktuellt format papper), ska efterregistreras.
Uttag som efterregistreras påverkar beräkningen av den återstående mängden och antal uttag som är kvar på förskrivningen.
Innan ett uttag efterregistreras är det möjligt att göra en kontroll av uttaget. Syftet med denna kontroll är att identifiera eventuella felaktigheter innan uttaget registreras. I samband med kontroll och efterregistrering av uttag genomförs automatiska format och författningskontroller (AFF-kontroller). Dessa kontroller kan vara avvisande eller ge en varning. Avvisande fel måste åtgärdas och varningar ska åtgärdas eller accepteras av expedierande apotekspersonal för att uttaget ska vara möjligt att efterregistrera.
1.1. Behörighetsroller
Följande behörighetsroller berörs av denna tillämpningsanvisning:
- Farmaceut på apotek
- Icke-legitimerad apotekspersonal
En definition av behörighetsrollerna finns på sidan Roller.
1.2. Termer och definitioner
En beskrivning av samtliga termer som används i denna tillämpningsanvisning går att hitta på sidan Termer och begrepp i handboken.
1.3. Resurser
I tabell 1 nedan listas de informationsresurser, FHIR-Resurser och FHIR-Profiler som ska användas i denna tillämpningsanvisning.
Se Generell beskrivning av FHIR för en mer generell beskrivning av FHIR-Resurser och FHIR-Profiler i Nationella läkemedelslistan.
Tabell 1. Informationsresurser
Informationsresurs |
FHIR-Resurs |
FHIR-Profil |
---|---|---|
Expedition | Bundle | NLLDispatch |
Uttag | MedicationDispense |
NLLMedicationDispense |
Dosering | Dosage | NLLDosage |
Händelse | Provenance |
NLLProvenance Specialiserad profil |
Personal |
Practitioner | NLLPractitioner |
AFF varningar och fel | DetectedIssues | NLLDetectedIssues |
2. Delfunktion och varianter av tillämpningsanvisningen
2.1. Förkrav
Innan delfunktionen (delfunktionerna) kan tillämpas måste följande krav vara uppfyllda:
- Patientreferens har hämtats enligt TA 05 – Hämta patientinformation
- Användaren har registrerat förskrivning i Nationella läkemedelslistan, enligt TA 11 – Registrera förskrivning – Apotek eller omvandlat förskrivning till aktuellt format elektroniskt, enligt TA 06 – Omvandla förskrivning från aktuellt format papper till elektroniskt format – Apotek
- Senaste versionen av förskrivningen har hämtats enligt TA 14 – Hämta förskrivningar och uttag – Apotek
- Förskrivningen har status Aktiv, Slutexpedierad, Avslutad eller Parkerad samt aktuellt format elektroniskt.
2.2. Delfunktion 1 – Kontrollera efterregistrerat uttag
Variant 1.1 Kontrollera efterregistrerat uttag
KRAV Krav-ID: 51:1:1.1
Beskrivning av tillämpning
Funktion för att kontrollera uttag som ska efterregistreras utifrån en receptblankett. Expedierande apotekspersonal kontrollerar uttag som ska efterregistreras, för att identifiera eventuella felaktigheter som ska justeras innan uttaget/uttagen efterregistreras. Inga uppgifter sparas vid kontrollera uttag, funktionen kan anropas valfritt antal gånger.
Information som krävs för att kontrollera ett efterregistrerat uttag och de kontroller som görs av informationen finns under kapitel 2.4 .Efterfrågad information samt 3.0. Regler och kontroller.
2.3. Delfunktion 2 – Efterregistrera uttag
Variant 2.1 Efterregistrera uttag
Funktion för att expediera och registrera ett eller flera uttag i en expediering. I samband med registrering av uttag kan expedierande apotekspersonal välja att frångå det automatiska regelverket för slutexpediering samt vid behov ange en avräknad mängd.
KRAV Krav-ID: 51:2:2.1
Beskrivning av tillämpning
Expedierande apotekspersonal registrerar uttag från en receptblankett. Om inga fel eller varningar förekommer sparas uttag för den förskrivning som uttagen gäller. Efterregistrerade uttag påverkar beräkningen av Kvarvarande mängd, Antal uttag kvar samt Datum för nästa uttag inom förmån på förskrivningen. Om fel eller varningar förekommer på någon av de ingående uttagen avvisas registreringen av samtliga uttag och ingenting sparas.
Information som krävs för att efterregistrera uttag och de kontroller som görs av informationen finns under kapitel 2.4 .Efterfrågad information samt 3.0. Regler och kontroller.
Ett registrerat uttag påverkar mängder på förskrivningen som beräknas varje gång en förskrivning hämtas, de värden som påverkas är:
- Mängd kvar beräknas enligt VR013
- Uttag kvar beräknas enligt VR014
- Datum för nästa uttag inom förmån beräknas enligt VR027
Variant 2.2 Beslut slutexpediering
KRAV Krav-ID: 51:2:2.2
Beskrivning av tillämpning
Expedierande apotekspersonal har möjlighet att manuellt ändra förskrivningens status eller hindra att förskrivningens status automatiskt uppdateras genom att i uttagets attribut Beslut slutexpediering ange ”Slutexpediera” eller "Slutexpediera inte".
Förskrivningens status uppdateras automatiskt enligt 12 %-regeln:
- förskrivningens status ändras till slutexpedierad om mängd kvar efter uttaget är <=12 % av förskriven mängd per uttag och "Slutexpediera inte" inte är angivet.
- förskrivningen har kvar status aktiv om mängd kvar efter uttaget är >12 % av förskriven mängd per uttag
- förskrivningens status ändras till slutexpedierad om "Slutexpediera" anges
- Status ändras alltid till slutexpedierad om kvarvarande mängd är mindre eller lika med 0, oavsett vad som finns angivet i "Beslut slutexpediering".
Regler kopplat till slutexpediering hanteras enligt VR135 och tar hänsyn till angivet värde på attributet "Beslut slutexpediering" på uttaget. Om uttaget leder till att förskrivningen ändrar status eller statusorsak skapas en ny version av förskrivningen enligt Auto19 och Auto08. Den nya versionen är kopplad till samma händelse som det efterregistrerade uttaget.
Variant 2.3 Avräknad mängd
Avräknad mängd syftar till att beräkningar av Kvarvarande Mängd, Antal uttag kvar samt Nästa uttag inom förmån ska bli korrekta relativt den förskrivna artikeln. Behov att använda funktionen kan uppstå om en annan artikel än förskriven artikel expedieras.
KRAV Krav-ID: 51:2:2.3
Beskrivning av tillämpning
I samband med registrering av ett uttag kan ett värde i avräknad mängd anges som ett komplement till expedierad mängd. Om ett värde är angivet används avräknad mängd vid avräkning av uttaget mot förskrivningen. Notera att den avräknade mängden kompletterar expedierad mängd. Expedierad mängd ska alltid anges och vara den mängd som har utlämnats av expedierad artikel.
2.4. Efterfrågad information
Villkorens betydelse när en resurs skapas:
Obligatorisk/Obligatoriskt
Innebär att attributet alltid ska anges, om det inte anges kommer ett fel att returneras.
Valfri/Valfritt
Innebär att användaren styr utifrån behoven när funktionen eller attributet ska nyttjas. Det är dock en obligatorisk funktionalitet alternativt ett obligatoriskt attribut i det anropande systemet.
Sätts automatiskt
Innebär att attributet sätts automatiskt i NLL enligt angiven regel. Om ett värde anges i anropet kommer det att ignoreras.
Ignoreras
Innebär att angivet värde ignoreras, gäller bland annat värden som beräknas och returneras vid läsning.
Får inte anges
Innebär att om ett värde anges kommer ett fel att returneras.
FHIR-operation
För variant 1.1 Kontrollera efterregistrerat uttag ska FHIR-operationen kontrollera uttag, $verify, användas. Beskrivning av attribut och information om hur anrop utförs beskrivs i informationsspecifikation för Kontrollera uttag eller förskrivning - $verify.
Tabell 2. Attribut kontrollera uttag
Term |
villkor |
---|---|
Förskrivning |
N/A |
Uttag | Ska anges om ett uttag efterregistreras |
Uttag pappersrecept | N/A |
Expediering | Ska anges om ett eller flera uttag efterregistreras i en expediering (bundle). |
AFF resultat | Returneras alltid |
AFF Fel | Returneras om Aff-fel förekommer vid ett lyckat anrop. |
Informationsresurs Meddelandehuvud
Information i meddelandehuvudet ska för denna tillämpningsanvisning anges enligt tillämpningsmönster 2.3 Skapa eller uppdatera resurser som beskrivs i Informationsspecifikation – meddelandehuvud.
Informationsresurs Resurssamling
Om flera uttag efterregistreras samtidigt används en resurssamling för att hålla de efterregistrerade uttagen i en transaktion. Se informationsspecifikation Resurssamling-bundle.
Informationsresurs Uttag
Uttag anges enligt informationsspecifikation – Uttag – NLLMedicationDispense
Tabell 3. Attribut informationsresurs Uttag
Term |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Logiskt id för uttag | Sätts automatiskt enlig Auto38. | |
Uttagsversion | Sätts automatiskt enlig VR123. | |
Expeditions-id |
Anges eller kompletteras av EHM enligt VR035. Ingår i dubblettkontroll VR168 Om expeditions-id anges kontrolleras att:
|
Expeditions-id hämtas med tjänsten HamtaExpeditionsIdService. Detta id ska sedan användas i rapportering till FOTA, HKDB. Tjänsten finns specificerad i bilaga GT - Funktionsspecifikation. |
Aktörens expeditions-id |
Obligatorisk om uttaget utfördes i Sverige. Valfritt om uttaget utfördes utomlands, enligt R010 |
|
Aktörens expeditionsradnummer | Obligatorisk. Ska vara unikt inom expeditionen, kontrolleras i AFF. |
Används i VR135 om flera uttag mot samma förskrivning efterregistreras samtidigt. Ingår i VR168 |
Expeditionstidpunkt |
Obligatorisk, |
Händelsetidpunkt definierar när efterregisteringen utfördes. På receptoriginal på papper, finns information om aktörens expeditionstidpunkt (datum). |
Krediterande expeditions-id | Ignoreras | Används enbart vid backning/kreditering av uttag |
Krediteringstidpunkt | Ignoreras | Används enbart vid backning/kreditering av uttag |
Handelsvara | På receptoriginal på papper, finns information om varunummer för utförda uttag. | |
Varunummer |
Obligatorisk för handelsvara. Valideras i AFF. |
|
Läkemedel | På receptoriginal på papper, finns information om varunummer för utförda uttag. | |
NPL-id |
Obligatorisk för läkemedel Valideras i AFF. |
Används för validering, sparas inte på uttaget |
NPL-pack-id |
Obligatorisk för läkemedel. Valideras i AFF. |
REKOMMENDATION Se rekommendation under kapitel 4.1 punkt 4. |
Antal expedierade förpackningar |
Obligatorisk. |
|
Avräknad mängd | Valfri, anges om annan mängd än expedierad mängd ska avräknas mot förskrivningen. Angivet värde ska vara >0 |
Får inte anges om uttaget har expedierats med startförpackning. Kontrolleras enligt VR186. REKOMMENDATION Se rekommendation under kapitel 4.1 punkt 3 och 4. |
Expedierad mängd |
Valfritt Angivet värde ska vara >0. |
Expedierad mängd ska anges vid bruten förpackning. Att angiven expedierad mängd är rimlig i förhållande till antal expedierade förpackningar valideras i AFF. |
Uttagstyp | Obligatoriskt att ange en uttagstyp, Giltiga värden "SP" eller "TF". | |
Helförpackningsuttag |
Kodvärdet "SP" ska anges för helförpackningsuttag. |
Att förskrivningen avser en helförpackning kontrolleras i AFF |
Dosdispenserat uttag |
Får inte anges |
Dosdispenserade uttag kan inte efterregistreras, se R009 |
Expedierad Startförpackning |
Kodvärde "TF" ska anges vid uttag med startförpackning. |
Om startförpackning får anges valideras i AFF. Startförpackning får bara anges på första uttaget, då läkemedel är förskrivet med startförpackning. Startförpackning kan bara förskrivas för helförpackning. |
Förmånsval | Obligatorisk. Giltigt kodvärde valideras i VR036 |
Vid efterregistrering ska inte någon rapportering ske till FOTA eller HKDB eftersom rapporteringen ska ha utförts i samband med registrering av uttag pappersrecept om det utfördes på ett svenskt apotek. Information om förmånsval för uttaget finns påfört på receptoriginal |
Generikautbyte utfört | Obligatorisk. Att ange om generika byte är utfört eller inte vid expediering inom förmån, valideras i AFF. |
Om expediering utom förmån är det valfritt att ange. |
Beslut slutexpedition |
Valfritt Giltiga värden "Slutexpediera eller "Slutexpediera inte" |
Används när farmaceut vill ändra status eller förhindra att den automatiska 12 % regeln slår till om mängd kvar efter transaktion är <=12 % av förskriven mängd per uttag, för mer information se VR135. |
Uttagsstatus | Obligatorisk. Giltigt värde "Expedierat" kontrolleras i VR151. |
|
Uttagsnotering | Valfritt. Tillåtna tecken kontrolleras enligt FK004. |
|
Dosering |
Valfritt |
Struktur i uttag se informationsresurs Dosering. |
Referens till förskrivning |
Obligatorisk. |
Vid efterregistrering av uttag ska man alltid utgå från senaste version av förskrivningen. Att det är en patient med personnummer kontrolleras mot uppgift på förskrivning VR150. |
Accepterade varningar |
Valfritt. Om ingen dosering anges för uttaget används dosering från expedierad förskrivningsversion. |
Inbäddad resurs, se informationsspecifikation AFF–fel och varningar – NLLDetectedIssue, samt instruktioner i Krav på anropsresultat och felhantering. |
Informationsresurs Dosering
Valfritt, anges om uttagsdosering framgår av underlaget. Om ingen dosering anges ska doseringen från förskrivningen hämtas när ett efterregistrerat uttag visas.
Se detaljerad information om doseringsparametrar och regler kring dosering i TA 22 – Dosering och administreringssätt.
Informationsresurs Händelse
Händelsen anges enligt informationsspecifikation – Händelse – NLLProvenance och ska refereras i meddelandehuvud X-Provenance, se Informationsspecifikation – meddelandehuvud.
Tabell 4. Attribut informationsresurs Händelse
Kravterm |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Händelse-id | Sätts automatiskt enligt Auto33. | |
Händelsetidpunkt |
Sätts automatiskt enlig Auto07. | |
Händelsetyp |
Obligatorisk. |
Ingår i VR168 |
Beskrivning händelseorsak | Får inte anges | Notering kring uttag, hanteras i uttagsnotering |
Händelseorsak | Ignoreras | |
Resursreferenser | Kompletteras automatiskt enligt VR105. | |
Utförare | Obligatorisk | Inbäddad resurs, se informationsspecifikation Personal – NLLPractitioner. |
Uppdragsgivare |
Obligatorisk. Kommentar |
Att en uppdragsgivare är tillåten kontrolleras i VR107 |
Informationsresurs Personal
Uppgifter om expedierande apotekspersonal samt arbetsplats anges enligt informationsspecifikation Personal – NLLPractitioner.
Tabell 5. Informationsresurs Personal
Term |
Villkor |
||
---|---|---|---|
Personal | Utförare (Farmaceut på apotek eller icke-legitimerad apotekspersonal) |
Uppdragsgivare (Farmaceut på apotek eller icke-legitimerad apotekspersonal) |
Kommentar Vid efterregistrering är namn, efternamn och användar-id valfritt att ange för uppdragsgivaren eftersom information inte är obligatorisk uppgift om uttaget på ett pappersrecept |
Yrkeskod |
Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller utökad yrkeskod enligt VR144 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034 Valideras mot Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033 |
Får inte anges | |
Utökad yrkeskod |
Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller utökad yrkeskod enligt VR144 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034 Valideras mot Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033 |
Får inte anges | |
Legitimationskod |
Obligatorisk för Farmaceut på apotek enligt VR033. Om ingen legitimationskod angivits kompletteras legitimationskoden enligt VR041 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034. Valideras mot Legitimationsregistret(FORS) enligt VR033 |
Får inte anges |
Utförare: |
Individuell förskrivarkod | Får inte anges | Får inte anges | |
Gruppförskrivarkod | Får inte anges |
Får inte anges |
|
Användar-id | Obligatorisk | Valfri |
Uppdragsgivare: |
Efternamn | Obligatorisk | Valfri | |
Förnamn | Obligatorisk | Valfri | |
Telefon | Inga kontaktuppgifter får anges för apotekspersonal. Telefonnummer till arbetsplatsen hämtas från Expeditionsställeregistret utifrån angiven GLN-kod för arbetsplatsen vid läsning. |
Uppdragsgivare; Undantag om uppdragsgivaren är ett utländskt apotek. |
|
Tillgänglig för patient |
Får inte anges | Får inte anges | |
Telefonnummer |
Får inte anges | Får inte anges | |
Telefonnummer tillhör |
Får inte anges | Får inte anges | |
Rangordning |
Får inte anges | Får inte anges | |
Arbetsplats | Obligatoriskt att ange information om apotekspersonals arbetsplats. | ||
Arbetsplats-id |
Obligatorisk, |
Om uttaget utfördes på ett svenskt apotek är det obligatoriskt att ange ett arbetsplats-id enligt VR109. Om uttaget utfördes utomlands ignoreras Arbetsplats-id enligt VR109. |
Om angivet på uppdragsgivaren kontrolleras att GLN-koden finns i Expeditionsställeregistret enligt VR192 Arbetsplats-id och arbetsplatsnamn finns på etikettlingen på receptblanketten. |
Arbetsplats-id typ |
Obligatorisk. |
Obligatorisk, om ett arbetsplats-id anges, Giltigt värde "GLN" | |
Arbetsplatsnamn |
Får inte anges. Arbetsplatsnamn hämtas från Expeditionsställeregistret vid läsning |
Kan anges för uttag utförda utomlands samt om arbetsplats-id saknas enligt VR109. |
Uppdragsgivare: |
Arbetsplatstyp |
Obligatorisk. Giltigt värde "Apotek", kontrolleras enligt VR110. |
Obligatorisk "Apotek" ska anges, kontrolleras enligt VR110. | |
Adressuppgift |
Får inte anges för apotekspersonal, med undantag för Landskod. Adressuppgifter hämtas från Expeditionsställeregistret utifrån angiven GLN-kod för arbetsplatsen vid läsning. |
||
Adresstyp |
Får inte anges | Får inte anges | |
Adress |
Får inte anges | Får inte anges | |
Postort |
Får inte anges | Får inte anges | |
Postnummer |
Får inte anges | Får inte anges | |
Landskod |
Valfritt. Giltigt värde "SE" |
Obligatorisk. Måste vara ett giltigt EES-land, kontrolleras i AFF. |
3. Regler och kontroller
3.1. Generella verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för. Generella verksamhetsregler är de som används i flera tillämpningsanvisningar. Reglerna finns beskrivna i Generella verksamhetsreglerr.
Tabell 6. Generella verksamhetsregler som används i denna tillämpningsanvisning
Regel-id |
Regelnamn |
---|---|
VR025 |
Validering av anropande apotek mot Expeditionsställeregistret |
VR030 | Expediering och händelsetyper |
VR033 | Validering av legitimation mot Legitimationsregistret |
VR034 |
Validering av händelsens utförare mot intyget |
VR035 | Hantera expeditions-id/krediterande expeditions-id |
VR036 | Giltiga värden i förmånsval |
VR037 | Hantering av AFF-varningar vid expedition |
VR038 | Expedition till unik person |
VR039 | Validering av anropande apotek mot intyget |
VR040 | Beräkning av avräknad mängd i korrigeringspost |
VR041 | Komplettera legitimationskod från Legitimationsregistret utifrån personnummer i intyget |
VR043 | Expedierad mängd |
VR051 | Kontroll av expeditionstidpunkt/ krediteringstidpunkt |
VR085 | Identifiera doseringstyp |
VR099 |
Förändring av dosunderlagets status och version |
VR102 | Kontroll av att dubblettanrop inte sker från anropande system |
VR105 | Referens till de resurser som påverkats av händelsen |
VR107 |
Kontroll att uppdragsgivare är tillåtet att ange |
VR109 | Hantering av information om uppdragsgivares arbetsplats vid efterregistrera uttag |
VR110 |
Kontrollera arbetsplatstyp på Arbetsplats |
VR123 | Uttagsversion |
VR135 |
Regler för automatisk slutexpediering samt attribut Beslut slutexpediering |
VR144 | Yrkeskod eller utökad yrkeskod måste anges |
VR150 | Kontrollera att uttag som registreras sker till patient med personnummer |
VR151 | Kontrollera uttagsstatus |
VR168 | Dubblettkontroll uttag |
VR186 | Avräknad mängd får inte anges för uttag som expedierats med startförpackning |
VR192 | Finns apotek i Expeditionsställeregistret |
3.2. Automatiska kompletteringar
Automatisk komplettering innebär att E-hälsomyndigheten tillför information för vissa attribut enligt specificerade regler. Reglerna finns beskrivna i Automatiska kompletteringar
Tabell 7. Automatiska kompletteringar som används i denna tillämpningsanvisning
Id |
Beskrivning |
---|---|
Auto06 |
Versionsnummer för patients läkemedelslista genereras |
Auto07 | Komplettering av tidpunkt för händelse |
Auto08 |
Generera unikt OR-ordinations-id för ny version av en förskrivning |
Auto19 | Förskrivningsversion genereras |
Auto33 |
Händelse kompletteras med unikt id |
Auto38 | Uttag kompletteras med ett unikt logiskt id för uttag |
Auto39 | Uttag kompletteras med ett unikt uttags-id |
3.3. Specifika verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för.
Tabell 8. Specifika verksamhetsregler
Regel-id |
Regelnamn |
Beskrivning av regel |
Felkod och felmeddelande |
---|---|---|---|
R009 |
Endast helförpackning får efterregistreras |
Kontroll att enbart helförpackningsuttag efterregistreras, det är inte tillåtet för dosdispenserat uttag. | 2-25-136 Enbart helförpackningsuttag kan efterregistreras. |
R010 | Aktörens expeditions-id |
Obligatorisk om uttaget utfördes i Sverige, valfritt om uttaget utfördes utomlands. |
2-25-161 Aktörens expeditions-id är obligatoriskt om uttaget utfördes i Sverige |
3.4. AFF-kontroller och kontrollsamlingar
Automatiska format- och författningskontroller (AFF-kontroller) är valideringar som säkerställer kvaliteten på informationen i Nationella läkemedelslistan. AFF-kontrollerna och kontrollsviterna beskrivs detaljerat på sidan Automatiska format- och författningskontroller (AFF-kontroller).
Vid efterregistrera uttag körs ERU-kontrollerna.
3.5. Formatkontroller
E-hälsomyndigheten gör formatkontroller på vissa attribut i Nationella läkemedelslistan. Reglerna finns beskrivna i Formatkontroller.
Tabell 9. Formatkontroller som används i denna tillämpningsanvisning
Id |
Beskrivning |
---|---|
FK004 | Enkel textvalidator |
4. Presentationskrav
Inga specifika presentationskrav finns för denna tillämpningsanvisning.
5. Rekommendationer
REKOMENDATION
- Om kvarvarande mängd efter uttag, backning, kreditering eller uppdatering av uttag eller uppdatering av förskrivning blir mer än 0 och mindre än 12 % av förskriven mängd per uttag, bör expedierande apotekspersonal uppmärksammas på detta för att kunna ta ställning till om förskrivningen ska slutexpedieras eller inte (se verksamhetsregel VR135 på sidan Generella verksamhetsregler).
- Om förskrivningen automatiskt blir slutexpedierad bör detta presenteras för expedierande apotekspersonal så att patient kan upplysas.
- Om en annan mängd än expedierad mängd ska avräknas från förskrivning så ska en avräknad mängd anges för uttaget. Ska användas exempelvis vid expediering av artikel med annan styrka eller enhet jämfört med förskriven artikel. Detta för att kvarvarande mängd på förskrivning och beräkning av datum för nästa uttag inom förmån ska bli rätt. Alla mängdberäkningar utförs med förskriven artikels förpackningsenhet.
- Artikel för "Läkemedel uthämtat utomlands, ospecificerad" rekommenderas vid efterregistrering av uttag utfört i annat EU/EES-land när det inte är möjligt att ange den specifika artikeln som expedierats. Om ett utländskt uttag efterregistreras med artikel för "Läkemedel uthämtat utomlands, ospecificerad" behöver en avräknad mängd anges som motsvarar expedierad mängd för att det efterregistrerade uttaget ska avräknas korrekt mot förskrivningen.
Versionshistorik
Version |
Datum |
Kommentar |
---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 | Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2022-03-30 |
|
1.2 | 2022-05-25 |
|
1.3 | 2022-11-10 |
Förbättringar dokumentation
|
1.4 | 2023-05-04 |
Förbättringar dokumentation
|
1.5 | 2023-08-24 |
Uppdateringar
Förbättringar dokumentation
|
1.6 | 2023-11-09 |
Förbättrad hantering expeditions-id. Nytt är att expeditions-id som hämtas via tjänsten HamtaExpeditionsIdService kan anges.
Förbättringar dokumentation
|
1.7 | 2024-02-22 |
Förbättringar dokumentation
|
1.8 | 2024-05-06 |
Förändringar
|
1.9 | 2024-08-26 |
Uppdateringar till release 21.10
|