TA 46 – Registrera och kontrollera uttag – Apotek
Denna tillämpningsanvisning beskriver hur registrering och kontroll av uttag görs i samband med expediering av förskrivningar utfärdade till person med personnummer. En expediering kan innehålla ett eller flera uttag som registreras i Nationella läkemedelslistan när anropet tas emot och godkänns.
1. Verksamhetsbeskrivning
Syftet med denna tillämpningsanvisning är att beskriva hur kontroll och registrering av uttag görs i samband med expediering av förskrivningar som har utfärdats på patients personnummer. En expediering kan innehålla ett eller flera uttag som registreras i Nationella läkemedelslistan när anropet tas emot och godkänns.
Varje uttag innehåller information om vilken förskrivning och förskrivningsversion som har expedierats, vilken artikel som har lämnats ut, expedierad mängd, dosering samt uppgifter om utförande apotek och apotekspersonal. För läkemedel och teknisk sprit är det obligatoriskt att ange en dosering, antingen används dosering från förskrivningen eller anges en unik uttagsdosering.
Kontroll av uttag ska göras innan slutgiltig expediering och registrering av uttag. I samband med kontroll och registrering av uttag genomförs automatiska format- och författningskontroller (AFF-kontroller). Syftet med AFF-kontrollerna är att säkerställa kvaliteten på uppgifter som sparas i Nationella läkemedelslistan, samt att i möjligaste mån tillse att lagstadgade krav på expedieringar uppfylls. Dessa kontroller är antingen avvisande eller ger en varning. Avvisande fel måste åtgärdas och varningar ska åtgärdas eller accepteras av expedierande apotekspersonal för att något uttag i expedieringen ska vara möjligt att registrera.
Registrering av dispenserade uttag till patienter med dossamtycke (dospatienter) beskrivs i tillämpningsanvisning TA 50 – Kontrollera och godkänn produktionsuttag – Apotek.
Registrera och kontrollera uttag är förberett och anpassat för att svenska e-recept ska kunna expedieras i annat EU/EES land
1.1. Behörighetsroller
Följande behörighetsroller berörs av denna tillämpningsanvisning:
- Farmaceut på apotek
- Icke-legitimerad apotekspersonal.
Definition av behörighetsrollerna finns på sidan Roller.
1.2. Termer och definitioner
En beskrivning av samtliga termer som används i denna tillämpningsanvisning går att hitta på sidan Termer och begrepp i Handboken.
1.3. Resurser
I tabell 1 nedan listas de informationsresurser, FHIR-resurser och FHIR-profiler som ska användas för denna tillämpningsanvisning.
Se Generell beskrivning av FHIR för en mer generell beskrivning av FHIR-resurser och FHIR-profiler i Nationella läkemedelslistan.
Tabell 1. Informationsresurser
Informationsresurs |
FHIR-Resurs |
FHIR-Profil |
---|---|---|
Resurssamling | Bundle | NLLDispatch |
Uttag | MedicationDispense |
NLLMedicationDispense |
Dosering | Dosage | NLLDosage |
Händelse | Provenance |
NLLProvenance Specialiserad profil |
Personal |
Practitioner | NLLPractitioner |
AFF-fel och varningar | DetectedIssues | NLLDetectedIssues |
2. Delfunktion och varianter av tillämpningsanvisningen
2.1. Förkrav
Innan delfunktionen (delfunktionerna) kan tillämpas måste följande krav vara uppfyllda:
- Patientreferens har hämtats enligt TA 05 – Hämta patientinformation
- Senaste versionen av förskrivningen har hämtats enligt TA 14 Hämta förskrivningar och uttag – Apotek
2.2. Delfunktion 1 – Kontrollera uttag helförpackning
2.2.1. Variant 1.1 Kontrollera uttag helförpackning
KRAV Krav-ID: 46:1:1.1
2.2.1.1. Beskrivning tillämpning
Expedierande apotekspersonal kontrollerar uttag inför expediering för att bedöma och korrigera avvisande fel eller varningar innan en registring av uttag sker. Inga uppgifter sparas vid kontrollera uttag helförpackning. Hur en eller flera varningar accepteras beskrivs i Krav på anropsresultat och felhantering. Kontrollera uttag får utföras av icke legitimerad apotekspersonal även för läkemedel och teknisk sprit. Om expediering utförs på ett dosapotek ska dospatients dosunderlag ha status godkänt, vilket kontrolleras i en AFF-Kontroll.
Information som krävs för att kontrollera uttag helförpackning beskrivs i kapitel 2.4. Efterfrågad information samt 3. Regler och kontroller.
2.3. Delfunktion 2 – Registrera uttag helförpackning
Funktionalitet för att expediera och registrera ett eller flera uttag i en expediering. I samband med registrering av uttag kan expedierande apotekspersonal välja att frångå det automatiska regelverket för slutexpediering samt vid behov ange en avräknad mängd. Uttaget ska registreras av behörig apotekspersonal som sista steg i expedieringsprocessen innan varan lämnas ut och betalas.
2.3.1. Variant 2.1 Registrera uttag helförpackning
KRAV Krav-ID: 46:2:2.1
2.3.1.1. Beskrivning tillämpning
Expedierande apotekspersonal registrerar helförpackningsuttagen. Om inga fel eller varningar förekommer sparas uttag för de förskrivningar som ingår i expedieringen. Om fel eller varningar förekommer på någon av de ingående uttagen i expedieringen avvisas hela expedieringen och inget uttag registreras. Hur en eller flera varningar accepteras beskrivs i Krav på anropsresultat och felhantering. Om expediering utförs på ett dosapotek ska dospatients dosunderlag ha status godkänt, detta kontrolleras med AFF-kontroller. Om expediering utförs på ett annat apotek kan dospatients dosunderlag bli automatiskt godkänt i samband med registrering enligt Dosunderlagsstatusar i Nationella läkemedelslistan.
Information som krävs för Registrera uttag helförpackning och kontroller som görs av informationen beskrivs i kapitel 2.4. Efterfrågad information samt 3. Regler och kontroller.
Ett registrerat uttag påverkar värden på förskrivningen som beräknas varje gång en förskrivning hämtas. Följande värden påverkas:
- Kvarvarande mängd beräknas enligt VR013
- Antal uttag kvar beräknas enligt VR014
- Datum för nästa uttag inom förmån beräknas enligt VR027
2.3.2. Variant 2.2 Beslut slutexpediering
KRAV Krav-ID: 46:2:2.2
2.3.2.1. Beskrivning tillämpning
Expedierande apotekspersonal har möjlighet att manuellt ändra förskrivningens status eller hindra att förskrivningens status automatiskt uppdateras genom att i uttagets attribut Beslut slutexpediering ange ”Slutexpediera” eller "Slutexpediera inte".
Förskrivningens status uppdateras automatiskt enligt 12 %-regeln:
- förskrivningens status ändras till slutexpedierad om mängd kvar efter uttaget är <=12 % av förskriven mängd per uttag och "Slutexpediera inte" inte är angivet.
- förskrivningen har kvar status aktiv om mängd kvar efter uttaget är >12 % av förskriven mängd per uttag
- förskrivningens status ändras till slutexpedierad om "Slutexpediera" anges
- Status ändras alltid till slutexpedierad om kvarvarande mängd är mindre eller lika med 0, oavsett vad som finns angivet i "Beslut slutexpediering".
Regler kopplat till slutexpediering hanteras enligt VR135 och tar hänsyn till angivet värde på attributet "Beslut slutexpediering" på uttaget. Om uttaget leder till att förskrivningen ändrar status eller statusorsak skapas en ny version av förskrivningen enligt Auto19 och Auto08. Den nya versionen av förskrivningen är kopplad till samma händelse som uttaget.
2.3.3. Variant 2.3 Avräknad mängd
KRAV Krav-ID: 46:2:2.3
2.3.3.1. Beskrivning tillämpning
Avräknad mängd syftar till att beräkningar av kvarvarande mängd, antal uttag kvar samt nästa uttag inom förmån ska bli korrekta relativt den förskrivna artikeln. Avräknad mängd används när den expedierade mängden inte kan användas för att avräkna kvarvarande mängd på korrekt sätt. Exempelvis vid expediering av artikel med annan styrka eller enhet jämfört med förskriven artikel.
I samband med registrering av ett uttag kan ett värde i avräknad mängd anges som ett komplement till expedierad mängd. Om avräknad mängd är angivet används värdet vid avräkning av uttaget mot förskrivningen. Notera att den avräknade mängden kompletterar expedierad mängd. Expedierad mängd ska alltid anges och vara den mängd som har utlämnats av expedierad artikel (läkemedel eller handelsvara).
2.4. Efterfrågad information
Villkorens betydelse när en resurs skapas:
Obligatorisk/Obligatoriskt
Innebär att attributet alltid ska anges, om det inte anges kommer ett fel att returneras.
Valfri/Valfritt
Innebär att användaren styr utifrån behoven när funktionen eller attributet ska nyttjas. Det är dock en obligatorisk funktionalitet alternativt ett obligatoriskt attribut i det anropande systemet.
Sätts automatiskt
Innebär att attributet sätts automatiskt i NLL enligt angiven regel. Om ett värde anges i anropet kommer det att ignoreras.
Ignoreras
Innebär att angivet värde ignoreras, gäller bland annat värden som beräknas och returneras vid läsning.
Får inte anges
Innebär att om ett värde anges kommer ett fel att returneras.
Valfritt att implementera
Innebär att möjlighet att ange attribut är valfritt att implementera. Dock kvarstår presentationskrav för attributet.
2.4.1. FHIR-operation
För variant 1.1 Kontrollera uttag helförpackning ska FHIR-operationen kontrollera uttag, $verify, användas. Beskrivning av attribut och information om hur anrop utförs beskrivs i informationsspecifikation för Kontrollera uttag eller förskrivning - $verify.
Tabell 2. Attribut kontrollera uttag
Term |
villkor |
---|---|
Förskrivning |
N/A |
Uttag | Ska anges om ett uttag registreras |
Uttag pappersrecept | N/A |
Expediering | Ska anges om ett eller flera uttag registreras i en expediering (bundle). |
AFF resultat | Returneras alltid |
AFF Fel | Returneras om Aff-fel förekommer vid ett lyckat anrop. |
2.4.2. Informationsresurs Meddelandehuvud
Information i meddelandehuvudet ska för denna tillämpningsanvisning anges enligt tillämpningsmönster 2.3 Skapa eller uppdatera resurser som beskrivs i Informationsspecifikation – meddelandehuvud
2.4.3. Informationsresurs Resurssamling
Om flera uttag ingår i samma expediering används en resurssamling för att hålla ihop uttagen i en transaktion. Se informationsspecifikation Resurssamling-bundle.
2.4.4. Informationsresurs Uttag
Uttag anges enligt informationsspecifikation – Uttag – NLLMedicationDispense.
Tabell 3. Attribut informationsresurs uttag
Term |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Logiskt id för uttag | Sätts automatiskt enlig Auto38. | |
Uttagsversion | Sätts automatiskt enlig VR123. | |
Expeditions-id |
Antingen anges expeditions-id eller sätts automatiskt enligt VR035 av eHM. Ingår i dubblettkontroll VR168 Om expeditions-id anges kontrolleras att:
|
Expeditions-id hämtas med tjänsten HamtaExpeditionsIdService. Detta id ska sedan användas i rapportering till FOTA, HKDB. Tjänsten finns specificerad i bilaga GT - Funktionsspecifikation. |
Aktörens expeditions-id | Obligatorisk Kontrolleras i VR164 för uttag i samma expediering. |
|
Aktörens expeditionsradnummer | Obligatorisk Ingår i dubblettkontroll VR168 |
Ska vara unikt inom expeditionen, valideras i AFF. |
Expeditionstidpunkt | Obligatorisk Att datumet är rimligt kontrolleras enligt VR051. |
Ska vara samma tidpunkt för alla uttag i expedieringen. |
Krediterande expeditions-id | Ignoreras | Används enbart vid backning/kreditering av uttag |
Krediteringstidpunkt | Ignoreras | Används enbart vid backning/kreditering av uttag |
Handelsvara | ||
Varunummer |
Obligatorisk för handelsvara. Valideras i AFF. |
|
Läkemedel |
|
|
NPL-id |
Obligatorisk för läkemedel. Valideras i AFF. |
Används bara för validering, sparas inte på uttaget |
NPL-pack-id |
Obligatorisk för läkemedel. Valideras i AFF. |
|
Antal expedierade förpackningar | Obligatorisk. Angivet värde ska vara >= 1 | |
Avräknad mängd | Valfri, anges om annan mängd än expedierad mängd ska avräknas mot förskrivningen. Angivet värde ska vara >0. |
Får inte anges om uttag expedieras med startförpackning kontrolleras enligt VR186 REKOMMENDATION Se kapitel 4.1 Rekommendationer punkt 5. |
Expedierad mängd |
Valfritt, kompletteras enligt VR043 om inget värde anges. Angivet värde ska vara >0. |
Ska anges med expedierad artikels förpackningsenhet. Expedierad mängd ska anges vid bruten förpackning. Att expedierad mängd är rimlig i förhållande till antal förpackningar kontrolleras i AFF. |
Uttagstyp | Obligatoriskt att ange en uttagstyp | Helförpackningsuttag och dosdispenserade uttag kan inte blandas i en expediering VR153 |
Helförpackningsuttag |
Kodvärde "SP" ska anges vid helförpackningsuttag om uttaget inte avser en startförpackning | Att förskrivningen avser en helförpackning valideras i R002. |
Dosdispenserat uttag |
Får inte anges. | Dosdispenserade uttag hanteras i TA 50 – Kontrollera och godkänn produktionsuttag – Apotek |
Expedierad startförpackning |
Kodvärde "TF" ska anges vid uttag med startförpackning. | Om startförpackning får anges valideras i AFF. Startförpackning får bara anges på första uttaget, då läkemedel är förskrivet med startförpackning. Startförpackning kan bara förskrivas för helförpackning. |
Förmånsval | Obligatorisk. Giltigt kodvärde valideras i VR036. |
Om expediering får göras inom förmån valideras i AFF. |
Generikautbyte utfört |
Obligatorisk om expediering inom förmån, valideras i AFF. Giltiga värden "True" eller "False" |
Om expediering utom förmån är det valfritt att ange. |
Beslut slutexpediering |
Valfritt, |
Används när farmaceut vill ändra status eller förhindra att den automatiska 12 % regeln slår till om mängd kvar efter transaktion är <=12 % av förskriven mängd per uttag, för mer information se VR135. REKOMMENDATION Se kapitel 4.1 Rekommendationer punkt 1 och 2. |
Uttagsstatus |
Obligatorisk. |
|
Uttagsnotering | Valfri, tillåtna tecken kontrolleras enligt FK004. |
|
Dosering |
Valfritt att ange en uttagsdosering. Anges endast om uttagsdosering avviker från förskrivningens dosering |
Förekommer som en struktur i Uttag. Dosering beskrivs i Dosering - NLLDosage |
Referens till förskrivning |
Obligatorisk. |
Vid expediering ska man alltid utgå från senaste versionen av förskrivningen. Uppgift om patient finns på expedierad förskrivning. Att det är en patient med personnummer kontrolleras i VR150 |
Accepterade varningar |
Valfri. Vid funktion för att kontrollera uttag returneras alla avvisande fel och varningar. Vid funktion för att registrera uttag kan varningar accepteras av farmaceut enligt VR037 |
Inbäddad resurs i uttag, se informationsspecifikation AFF fel och varningar – NLLDetectedIssue, samt instruktioner i Krav på anropsresultat och felhantering. |
2.4.5. Informationsresurs Dosering
Se detaljerad information om doseringsparametrar och regler kring dosering i TA 22 – Dosering och administreringssätt. Om en uttagsdosering är angiven valideras att dosering är korrekt i AFF-Kontroller.
REKOMMENDATION Om dosering uppdateras i samband med ett uttag och ska gälla framöver rekommenderas att uppdatering av förskrivning sker innan expediering. Expediering sker därefter från den senaste förskrivningsversionen som har en uppdaterad dosering utan att ange någon unik dosering för uttaget.
2.4.6. Informationsresurs Händelse
Händelsen anges enligt informationsspecifikation – Händelse – NLLProvenance och ska refereras i meddelandehuvud X-Provenance, se Informationsspecifikation – meddelandehuvud.
Tabell 4. Attribut informationsresurs händelse
Kravterm |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Händelse-id | Sätts automatiskt enligt Auto33. | |
Händelsetidpunkt |
Sätts automatiskt enligt Auto07. | |
Händelsetyp | Obligatorisk. Giltigt värde "Expediera" |
Ingår i dubblettkontroll VR168 |
Händelseorsak | Ignoreras | |
Beskrivning händelseorsak | Får inte anges. | Notering kring uttag, hanteras i uttagsnotering |
Resursreferenser | Kompletteras automatiskt enligt VR105. | Vid händelsetyp " Expediera" kan förutom uttag förskrivning, läkemedelslista och dosunderlag uppdateras. |
Utförare | Obligatorisk | Se informationsresurs Personal (Farmaceut eller Icke-legitimerad apotekspersonal) |
Uppdragsgivare |
Får inte anges, valideras i VR107 |
Se informationsresurs Personal (Farmaceut) En godkännande Farmaceut kan förekomma som uppdragsgivare för uttag expedierade på ett dosapotek för transformerat och migrerat data (se mer i VR152). |
2.4.7. Informationsresurs Personal
Uppgifter om expedierande apotekspersonal samt arbetsplats, anges enligt informationsspecifikation Personal – NLLPractitioner.
Tabell 5. Attribut informationsresurs personal
Term |
Villkor |
Kommentar |
---|---|---|
Personal | Utförare Farmaceut på apotek eller icke-legitimerad apotekspersonal, Europeisk Farmaceut |
|
Yrkeskod |
Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller utökad yrkeskod enligt VR144 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034 Valideras mot Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033 |
n/a för Europeisk Farmaceut |
Utökad yrkeskod |
Obligatoriskt att ange Yrkeskod eller utökad yrkeskod enligt VR144 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034 Valideras mot Legitimationsregistret (FORS) enligt VR033 |
Obligatoriskt för Europeisk Farmaceut |
Legitimationskod |
Obligatorisk för Farmaceut på apotek enligt VR033. Om ingen legitimationskod angivits kompletteras legitimationskoden enligt VR041 Valideras mot säkerhetsintyget enligt VR034. Valideras mot Legitimationsregistret(FORS) enligt VR033 |
Anges inte för:
|
Individuell förskrivarkod | Får inte anges. | |
Gruppförskrivarkod | Får inte anges. | |
Användar-id | Obligatorisk | n/a för Europeisk Farmaceut |
Efternamn | Obligatorisk | |
Förnamn | Obligatorisk | |
Telefon |
Inga kontaktuppgifter får anges för apotekspersonal. Telefonnummer till arbetsplatsen hämtas från Expeditionsställeregistret utifrån angiven GLN-kod för arbetsplatsen vid läsning. |
|
Tillgänglig för patient |
Får inte anges. | |
Telefonnummer |
Får inte anges. | |
Telefonnummer tillhör |
Får inte anges. | |
Rangordning |
Får inte anges. | |
Arbetsplats |
Obligatoriskt att ange information om apotekspersonals arbetsplats. Med undantag för arbetsplatsnamn som hämtas från Expeditionsställeregistret utifrån angiven GLN-kod för arbetsplatsen vid läsning. |
|
Arbetsplats-id |
Obligatorisk, angiven GLN-kod valideras mot intyget VR039 och mot Expeditionsställeregistret VR025. |
En godkännande Farmaceut kan förekomma som uppdragsgivare på Transformerat och Migrerat data. n/a för Europeisk Farmaceut |
Arbetsplats-id typ |
Obligatorisk. Giltigt värde "GLN-kod" |
n/a för Europeisk Farmaceut |
Arbetsplatsnamn |
Får inte anges. |
Hämtas från Expeditionsställeregistret vid läsning. n/a för Europeisk Farmaceut |
Arbetsplatstyp |
Obligatorisk. Giltigt värde "Apotek" valideras enligt VR110. |
|
Adressuppgift |
Får inte anges för apotekspersonal, med undantag för Landskod. Adressuppgifter hämtas från Expeditionsställeregistret utifrån angiven GLN-kod för arbetsplatsen vid läsning. |
|
Adresstyp |
Får inte anges. | |
Adress |
Får inte anges. | |
Postort |
Får inte anges. | |
Postnummer |
Får inte anges. | |
Landskod |
Valfritt, Giltigt värde "SE". | Obligatoriskt om anropet kommer från utländsk farmaceut. Giltigt värde kontrolleras i AFF |
3. Regler och kontroller
3.1. Generella verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för. Generella verksamhetsregler är de som används i flera tillämpningsanvisningar. Reglerna finns beskrivna i Generella verksamhetsregler.
Tabell 6. Generella verksamhetsregler som används i denna tillämpningsanvisning
Regel-id |
Regelnamn |
---|---|
VR025 | Validering av anropande apotek mot Expeditionsställeregistret |
VR030 | Expediering och händelsetyper |
VR033 | Validering av legitimation mot Legitimationsregistret |
VR034 |
Validering av händelsens utförare mot intyget |
VR035 | Hantera expeditions-id och krediterande expeditions-id |
VR036 | Giltiga värden i förmånsval |
VR037 | Hantering av AFF-varningar vid expedition |
VR038 | Expedition till unik person |
VR039 | Validering av anropande apotek mot intyget |
VR041 | Komplettera legitimationskod från Legitimationsregistret utifrån personnummer i intyget |
VR043 | Expedierad mängd |
VR051 | Kontroll av expeditionstidpunkt eller krediteringstidpunkt |
VR085 | Identifiering av doseringstyp |
VR099 |
Förändring av dosunderlagets status och version |
VR102 | Kontroll av att dubblettanrop inte sker från anropande system |
VR105 | Referens till de resurser som påverkats av händelsen |
VR107 | Kontroll att uppdragsgivare är tillåtet att ange |
VR110 |
Kontrollera arbetsplatstyp på Arbetsplats |
VR123 | Uttagsversion |
VR133 | Hantera expeditions-id eller krediterande expeditions-id för uttag pappersrecept |
VR135 |
Regler för automatisk slutexpediering samt attribut Beslut slutexpediering |
VR144 | Yrkeskod eller utökad yrkeskod måste anges |
VR150 | Kontrollera att uttag som registreras sker till patient med personnummer |
VR151 |
Kontrollera uttagsstatus |
VR152 | Validering mot Expeditionsställeregistret att apotek är ett godkänt dosapotek vid expediering |
VR153 | Helförpackningsuttag och dosdispenserade uttag får inte blandas i en expediering som registreras |
VR164 | Kontroll av Aktörens expeditions-id |
VR168 | Dubblettkontroll uttag |
VR182 | Kontrollera att uttaget är av typ Helförpackning. |
VR186 | Avräknad mängd får inte anges för uttag som expedierats med startförpackning |
3.2. Automatiska kompletteringar
Automatisk komplettering innebär att E-hälsomyndigheten tillför information för vissa attribut enligt specificerade regler. Reglerna finns beskrivna i Automatiska kompletteringar
Tabell 7. Automatiska Kompletteringar som används i denna tillämpningsanvisning
Regel-id |
Regelnamn |
---|---|
Auto06 |
Versionsnummer för patients läkemedelslista genereras |
Auto07 | Komplettering av tidpunkt för händelse |
Auto08 | Generera unikt OR-ordinations-id för ny version av en förskrivning |
Auto19 | Förskrivningsversion genereras |
Auto33 | Händelse kompletteras med unikt id |
Auto38 | Uttag kompletteras med ett unikt logiskt id för uttag |
3.3. Specifika verksamhetsregler
Verksamhetsregler beskriver validering och verksamhetslogik som E-hälsomyndigheten ansvarar för.
Inga specifika verksamhetsregler finns för denna tillämpningsanvisning,
3.4. AFF-kontroller och kontrollsamlingar
Automatiska format- och författningskontroller (AFF-kontroller) är valideringar som säkerställer kvaliteten på informationen i Nationella läkemedelslistan. AFF-kontrollerna och kontrollsviterna beskrivs detaljerat på sidan Automatiska format- och författningskontroller (AFF-kontroller).
Vid expediering körs EXP-kontrollerna.
3.5. Formatkontroller
E-hälsomyndigheten gör formatkontroller på vissa attribut i Nationella läkemedelslistan. Formatkontrollerna beskrivs detaljerat på sidan Formatkontroller.
Tabell 8. Formatkontroller som används i denna tillämpningsanvisning
Id |
Beskrivning |
---|---|
FK004 | Enkel textvalidator |
4. Presentationskrav
Följande presentationskrav gäller i denna tillämpningsanvisning.
Tabell 9. Presentationskrav
Krav-id |
Beskrivning av krav |
---|---|
46:P.1 |
Det ska framgå för expedierande apotekspersonal om man skapar en uttagsdosering eller uppdaterar doseringen på förskrivningen i samband med expediering. |
5. Rekommendationer
REKOMMENDATION
- Om kvarvarande mängd efter uttag, backning, kreditering eller uppdatering av uttag eller uppdatering av förskrivning blir mer än 0 och mindre än 12 % av förskriven mängd per uttag, bör expedierande apotekspersonal uppmärksammas på detta för att kunna ta ställning till om förskrivningen ska slutexpedieras eller inte (se verksamhetsregel VR135 på sidan Generella verksamhetsregler).
- Om förskrivningen blir automatiskt slutexpedierad bör detta presenteras för expedierande apotekspersonal så att patient kan upplysas.
- Om dosering uppdateras i samband med ett uttag och ska gälla framöver rekommenderas att uppdatering av förskrivning sker innan expediering. Expediering sker därefter från den senaste förskrivningsversionen som har en uppdaterad dosering utan att ange någon unik dosering för uttaget.
- För alla förskrivningar som skapats via en aktör ansluten via versionspaket 17.1 kommer uppgift om "Förmånsvillkor uppfyllda" endast att anges i doseringstexten. Det är alltid informationen i doseringstexten som gäller i dessa fall. En AFF-varning kommer dock enligt AFF P103 att slå till vid expediering av dessa förskrivningar. Expedierande apotekspersonal bör uppdatera förskrivningen med flagga för "Förmånsvillkor uppfyllda" innan expediering för att underlätta vid nästa expediering.
- Avräknad mängd ska användas exempelvis vid expediering av artikel med annan styrka eller enhet jämfört med förskriven artikel. Detta för att kvarvarande mängd på förskrivningen och beräkningen av datum för nästa uttag inom förmån ska bli rätt eftersom alla mängdberäkningar utförs med förskriven artikels förpackningsenhet.
Versionshistorik
Version |
Datum |
Release |
Kommentar |
---|---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 | 21.0 | Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2022-03-30 | 21.1 |
|
1.2 | 2022-05-25 | 21.2 |
|
1.3 | 2022-11-10 | 21.4 |
Förbättringar dokumentation
|
1.4 | 2023-05-04 | 21.5 |
Förändringar
Förbättringar dokumentation
|
1.5 | 2023-08-24 | 21.6 |
Förändringar
Förbättringar dokumentation
|
1.6 | 2023-11-09 | 21.7 |
Förändringar
Förbättringar dokumentation
|
1.7 | 2024-02-22 | 21.8 |
Förändringar
Förbättringar dokumentation
|
1.8 | 2024-05-06 | 21.9 |
Förändringar
|
1.9 | 2024-08-26 | 21.10 |
|
1.10 | 2025-04-29 | 21.13 |
|